Srpska naučnica traži lijek za dugovječnost

Blic.rs
Srpska naučnica traži lijek za dugovječnost

Ako za koju godinu ili deceniju, ne budemo brinuli zbog mogućnosti da li ćemo dobiti Parkinsonovu bolest u starosti, jer će postojati lijek, jedan od "krivaca" za to može da bude baš srpska Olga Momčilović, koja u Institutu "Bak" kod San Franciska, posvećenom istraživanjima o produžetku ljudskog vijeka, radi upravo na tim istraživanjima.

- U potrazi za laboratorijom tokom doktorskih studija na Univerzitetu u Pitsburgu, čula sam za tzv. fluorescentnog majmuna - prvog transgenog majmuna na svijetu koji ima gen za zeleni fluorescentni protein GFP. Odmah sam zamislila kako on svijetli zeleno pod posebnim svijetlom i zato sam otišla u laboratoriju u San Francisku. Razuvjerila sam se, naravno, ali su me privukle neke druge stvari - priča Olga Momčilović.

To su bila istraživanja na embrionalnim matičnim ćelijama, tako da je tu ostala narednih šest godina. Institut "Bak" posvećen je istraživanjima koja bi produžila ljudski vijek i učinila ga kvalitetnijim, a laboratorija u kojoj radi naša naučnica bavi se Parkinsonovom bolešću.

- Dva su glavna smera istraživanja. Jedan je da se razvije ćelijska terapija za ovu bolest. Pošto određena vrsta neurona, takozvani dopaminergički neuroni, umiru u srednjem mozgu, ideja je da se procesom diferencijacije od matičnih ćelija naprave ti neuroni i da se koriste za transplantaciju kod pacijenata - pojašnjava Momčilovićeva i dodaje da je drugi smijer razumijevanje same bolesti odnosno šta izaziva smrt tih dopaminergičkih neurona.

Kako kaže, mnogi rezultati koje dobijaju u laboratoriji na početku su neobjašnjivi i često ne ono što su predvideli.

- To nauku i čini interesantnom. Najuzbudljivije i najproduktivnije je ono istraživanje koje zaista pomera granice i otkriva nove mogućnosti - kaže ova naučnica.

Ulaganja i dostupnost

Obrazovanje koje je dobila na Biološkom fakultetu u Beogradu je, kaže, fantastično u pogledu detalja, dubine i kvaliteta, ali je biologija eksperimentalna nauka za koju su potrebna velika ulaganja, za šta se nije imalo para u vrijeme kada je ona završavala studije.

- I da su bili idealni uslovi, mislim da bih otišla u inostranstvo na neko vreme. Mislim da treba da učimo od drugih i da ono što valja prenesemo i primenimo kod nas - navodi naša naučnica.

Jedini naučnik u Institutu "Bak" iz Srbije, pa čak i sa prostora bivše Jugoslavije, Olga Momčilović kaže da, na žalost, nije imala priliku da sarađuje sa našim istraživačima, iako bi to veoma voljela.