Otkrivena vodena para na Ceresu

Agencije
Otkrivena vodena para na Ceresu

Do sada smo znali da vode ima na kometama i na nekim satelitima (npr. Evropa). Od prije neki dan znamo da je ima i na asteroidima (tačnije, na planetama patuljcima).

Tim naučnika iz ESA (European Space Agency) i pridruženih institucija je, koristeći HIFI instrument sa satelita Herschel, detektovao apsoprcione linije vodene pare na Ceresu. Ceres je objekat iz asteroidnog pojasa, prečnika oko 950km. Po klasifikaciji iz 2006. godine, spada u planete patuljke.

Vodena para je detektovana tako što je analiziran spektar Ceresa. U njemu su primjećene apsorpcione linije koje odgovaraju molekulu vode. Ove linije nastaju tako što voda, koja se nalazi u "atmosferi" Ceresa, apsorbuje određene frekvencije svjetlosti koja osvijetljava površinu objekta i reflektuje se od njega. Najjednostavnije objašnjenje za porijeklo vodene pare je sublimacija leda koji prekriva površinu Ceresa. Neki modeli su i do sada predviđali da je ova planeta patuljak prekrivena ledenim omotačem, a sada za to postoji i neposredan dokaz. Rad je objavljen u prestižnom časopisu "Nature."

Za ovakvo otkriće je instrument u svemiru kao što je Herchel praktično neophodan, zato što bi u suprotnom bilo jako teško odvojiti ovu liniju vode od mnogobrojnih linija koje pripadaju spektru Zemljine atmosfere. Mnogo preciznije i detaljnije informacije možemo očekivati za nešto više od godinu dana, od NASA-ine misije "Down". Ovo otkriće je jako važno za naše razumijevanje nastanka i evolucije Sunčevog sistema.

Inače, ovo je treći veliki astronomski događaj ove nedelje, nakon neposredne detekcije medjugalaktičke materije i eksplozije supernove u galaksiji M82.