Otkrivena planeta slična Zemlji

Agencije
Otkrivena planeta slična Zemlji

Evropski astonomi su registrovali planetu mase približne Zemlji, koja orbitira oko zvijezde najbliže Suncu.

Ovo otkriće predstavlja revoluciju u lovu na egzoplanete - svjetove koji postoje u drugim solarnim sistemima - premda sama planeta nije „druga Zemlja" jer je locirana u užarenoj zoni.

Planeta se nalazi blizu zvijezde Alfa Kentauri B, jednog od sistema trostrukih zvijezda koji je udaljen 4,3 svjetlosne godine od nas, u kosmičkim terminima - takoreći u našem komšiluku.

Do ovog otkrića je došlo posmatranjem malih oscilacija u kretanju zvijezde, prouzrokovanih graviratacionim privlačenjem obližnje planete.

Ovaj signal „je majušan ali realan", kazao je Gzavije Dimisk iz Ženevske opservatorije u Švajcarskoj. „Ovo je izvanredno otkriće koje je našu tehnologiju dovelo do krajnjih granica".

Tranzitna planeta je uzrokovala da se zvijezda kreće napred-nazad u odnosu na Zemlju, manje od dva kilometra na sat. Kretanje detektovano uz pomoć HARPS-a, spektografa visoke preciznosti smještenog u Evropskoj južnoj opservatoriji (European Souther Opservatory / ESO) u La Sili, duboko u pustinji Atakama u Čileu.

Bilo je potrebno na stotine opservacija tokom više od četiri godine da bi se te oscilacije izdvojile od drugih svjetlosnih signala.

Rezultati ovog istraživanja objavljeni su u časopisu Nature i pokazuju koliko smo tehnički napredovali u proučavanju egzoplaneta od kada je prva primjećena 1995. godine.

Od tada je registrovano preko 750 egzoplaneta, a još 2.300 njih čeka na potvrdu. Nijedna, međutim, nije veličine Zemlje i u naseljivom području kao ova, što će svakako potkrepiti teorije da život može da postoji izvan našeg svijeta.

„Godina" na novootkrivenoj planeti oko Alfa Kentauri B traje samo 3,236 dana, što znači da je locirana svega 6 miliona kilometara od svoje zvijezde. Međutim, tek se čekaju nova otkrića koja će biti još uzbudljivija, nadaju se astronomi.

„Statistička proučavanja egzoplaneta nagovještavaju da su planete malih masa najverovatnije formirane u okviru višeplanetarnih sistema", prenosi Nature. „Tako da postoji velika vjerovatnoća da druge planete kruže oko Alfa Kentauri B, možda čak i u njenoj zoni gdje je moguć život (na udaljenosti koja omogućuje ni pretoplu ni prehladnu temperaturu, već dovoljnu da se održi tečna voda od koje zavisi život).

Alfa Kentauri B i Alfa Kentauri A su dvije zvijezde slične Suncu. Treća zvijezda u njihovom sistemu je nešto udaljenija i hladnija i zove se Proksima Kentauri.

Te zvijezde su nam veoma blize u smislu kosmičke udaljenostii s obzirom da je naša galaksija Mliječni put prečnika oko 100.000 svjetlosnih godina. Međutim i pored toga mi ne možemo da dopremo do njih pomoću raketne tehnologije kojom trenutno raspolažemo.