Otkriven uzrok poslednjeg velikog izumiranja vrsta

Huffington Post
Otkriven uzrok poslednjeg velikog izumiranja vrsta

Novi dokazi ukazuju da je jedan od najvećih kratera na zemlji koji se nalazi u današnjoj Rusiji, posledica udara asteroida, zbog kog je prije 33,7 miliona godina došlo do masovnog izumiranja vrsta.

Istraživači sa Univerziteta u Kaliforniji (Los Anđeles) precizno su datirali stijene ispod Popigaj kratera u Sibiru i utvrdili da potiču iz doba eocena, kada se dogodilo i masovno izumiranje živog svijeta.

Dugo se smatralo da su za izumiranje u eocenu bile krive klimatske promjene, ali sada je novi osumnjičeni zapravo hladnoća.

Naime, udar nekog asteroida može da dovede do podizanja prašine koja blokira prodiranje sunčevih zraka, zbog čega se temperatura na Zemlji drastično spušta.

Popigaj krater je jedan od 10 najvećih na Zemlji, a 2012. ruski naučnici tvrdili su da sadrži ogromne količine industrijskih dijamanata.

Naučnici su isključili mogućnost klimatskih promjena kao uzročnika izumiranja, tako što su mjerili izotope kiseonika, ugljenika i drugih elemenata u stijenama iz doba eocena.

Oni su ocijenili da je ta epoha počela ekstremno toplim klimatskim uslovima, a zatim je došlo do naglog zahlađenja koje se poklapa sa izumiranjem. To ukazuje da je došlo do kratkotrajnog ali ekstremnog zahlađenja, poslije kog su se ponovo vratile više temperature.

Starost kratera savršeno se poklapa sa takvim procjenama.

Krajem eocena dogodilo se posljednje veliko izumiranje u istoriji Zemlje. Više od 90 odsto puževa je nestalo, žestoko su pogođeni morski ježevi, a izumrli su i posljednji drevni kitovi zubani, koje su smijenili savremeni kitovi.