Otkriven peti Plutonov mjesec

Agencije
Otkriven peti Plutonov mjesec

Patuljasta planeta Pluton ima i peti satelit, otkrio je tim astronoma uz pomoć teleskopa “Habl”.

Privremeno imenovan “S/2012 (134340) 1 ”, ili P5, novi mjesec otkriven je analizom devet setova fotografija koje je načinila kamera na “Hablu” krajem juna i početkom jula.

Procijenjuje se da je novootkriveni satelit sićušan, širine svega oko 10 do 24 kilometara, i nepravilnog oblika, te da mu je prečnik orbite oko Plutona oko 93.000 kilometara.

Naučnici smatraju da je moguće da Pluton ima još satelita.
- Otkriće tolikog broja malih mesjeca ukazuje nam da mora da postoji još mnogo sitnih čestica koje se neprimjećeno kreću Plutonovim sistemom – izjavio je Harold Viver, istraživač Laboratorije za primjenjenu fiziku pri Univerzitetu “Džon Hopkins” i član tima koji je otkrio novi objekat.

Plutonov najveći mjesec, Haron, otkriven je 1978, a tek 2006. “Hablom” su otkrivena dva manja satelita, Nikt i Hidra. Prošle godine pronađen je P4. Naučnici ističu da ti mjeseci formiraju niz uredno sređenih orbita.

Otkriće petog mjeseca je važno jer pomaže u boljem razumjevanju porijekla Kuperovog pojasa u kojem se Pluton nalazi. Naučnici smatraju da su svi Plutonovi sateliti ostaci sudara između ove patuljaste planete i nekog velikog objekta iz Kuperovog pojasa prije više milijardi godina.

S obzirom da se Pluton nalazi na ivici Sunčevog sistema, nije iznenađujuće da je dobio još jedan mjesec, uprkos svojoj maloj veličini, kažu astronomi.

- Plutonova orbita zalazi u Ortov oblak, a ako imate nešto sa dovoljno gravitacije da uhvati objekat poput Harona, sigurno je da može da uhvati manje stvari. Pluton je poput gravitacionog usisivača – ako naleti na nešto, može i da to zadrži – kaže Pol Čiz, profesor kosmičkog inženjeringa Univerziteta Sent Luis.