Noćna ulična rasvjeta čini lišće nejestivim za insekte

GS
Foto: YT

PEKING - Noćna ulična rasvjeta može da utiče na biljke, stvarajući produženu fotosintezu, zbog čega lišće postaje toliko čvrsto da insekti ne mogu da ga pojedu, čime se ugrožava lanac ishrane, pokazaju rezultati najnovije kineske naučne studije.

Rezultati istraživanja objavljeni su u časopisu Frontiers in Plant Science, a do proučavanja toga fenomena došlo je nakon što su naučnici primijetili da drveće u urbanim ekosistemima mnogo manje napadaju insekti koji jedu lišće nego u seoskim sredinama, prenio je Gardijan.

"Primetili smo da, u poređenju sa prirodnim ekosistemima, lišće drveća u većini urbanih ekosistema uglavnom pokazuje malo znakova oštećenja od insekata. Bili smo radoznali zbog čega se to dešava", rekao je autor studije Šuang Džang iz Kineske akademije nauka.

Džang je istakao da je ispitivanje pokazalo da je kod dve najčešće vrste drveća u Pekingu, vještačko noćno osvetljenje dovelo do povećane žilavosti listova i smanjenog broja biljojeda.

Naučnici su takođe otkrili da drveće ima čvršće listove ukoliko je izloženo većoj količini osvjetljenja, a da su u oblastima koje su najviše osvetljene noću listovi izuzetno čvrsti i ne pokazuju znake da su ih insekti napadali.

Istraživači su naveli da nisu još u potpunosti razumeli zašto se to dogodilo, ali su  sugerisali da drveće izloženo veštačkoj svetlosti može da produži trajanje fotosinteze.

Šuang je istakao da to može da dovede do pada broja insekata, a kao posledicu toga i pada broja ptica koje jedu insekte.

"Pad broja insekata je globalni obrazac koji se primećuje poslednjih decenija. Trebalo bi da posvetimo više pažnje ovom trendu", zaključio je Šuang.