Naučnici otkrili dio svemira gdje crne rupe proždiru sve oko sebe

GS
Foto: Ilustracija

Prikupljajući podatke sa svemirskog teleskopa „Čandra“, naučnici su otkrili da u galaksijama postoji 14 crnih rupa koje halapljivo proždiru sve oko sebe.

Među ovim galaksijama se nalazi i galaksija Spajderveb.

Tokom osmodnevne analize podataka, zaključili su i da u ispitivanim galaksijama postoji mnogo veći broj crnih rupa nego što je to slučaj sa drugim dijelovima svemira, objavio je portal „Science Alert“.

Kosmičko podne

U centru galaksije Spajderveb, nalazi se protoklaster koji je dobio ime po njoj, u kom se nalazi rastuće jato galaksija čija svjetlost putuje 10,6 milijardi svjetlosnih godina do nas.

Galaksija se vraća u „kosmičko podne“, što je period kosmičkog vremena koji se desio 2-3 milijarde nakon Velikog praska u kojem su galaksije formirale zvjezde velikom brzinom.

Danas je jato Spajderveb trebalo da evoluira u masivno, stabilno, gravitaciono vezano jato galaksija.

Proučavanje takvih vrsta klastera dok su još u ranim fazama formiranja, trebalo bi da pruži uvid u evoluciju strukture univerzuma. Takođe, može otkriti više o procesima koji utiču na stope formiranja zvjezda i aktivnost supermasivne crne rupe, što se događa unutar klastera galaksija.

Pošto mi zapravo još uvijek ne znamo kako se jata galaksija razvijaju, teško je utvrditi koje grupe su pravi protoklasteri, a koje se vjerovatno neće promijeniti.

Iz tog razloga, naučnici traže zanimljive i neobične primjere kroz galaksiju, koje ukazuju na aktivnosti povezane se evolucijom i koje su potvrđene na više načina.

14 supermasivnih crnih rupa

Prožimanje materijala unutar crnih rupa, koje inače ne emituju svjetlost, prenosi visokoenergetsko svjetlo koje do nas plamti kroz svemir.

Naučnici su uočili i da na područjima u svemiru, koja su od nas udaljena 11,3 miliona svjetlosnih godina, 14 galaksija koje emituju X-zrake, što ukazuje na to da se u njima nalaze aktivne supermasivne crne rupe.

Takođe su zaključili i da četvrtina najvećih galaksija u ovom protogalaktičkom jatu, ima aktivne supermasivne crne rupe, što je prema njihovim riječima pet do 20 puta više od prosjeka, prenosi „Nacionalna geografija“.