Kako životinje postaju sve veće?

Kako vrijeme odmiče, životinje koje nastanjuju okean
Kako životinje postaju sve veće?

Kako vrijeme odmiče, životinje koje nastanjuju okeane postaju, u prosjeku, sve veće, a to svakako nije slučajno, dokazuje nova studija o morskom životu.

Evoluciona biologija je vrlo kompleksna - otkrivanje loza je dovoljno teško, a gotovo nemoguće je predvjideti ih. Međutim, u studiji objavljenoj u naučnom časopisu Science istraživači opisuju model konstantnog telesnog rasta koji se ne može objasniti nasumičnim promjenama, već činjenicom da se veće životinje generalno bolje snalaze i opstaju u moru.

Od početka kambrijuma, posljednjih 542 miliona godina, prosječna veličina morskih životinja pomnožena je faktorom 150. Naučnici su ustanovili da je eksplozija različitih oblika života, koja se dogodila na početku tog vremenskog perioda, podstakla razvoj krupnijih životinja.

Današnja najsitnija morska stvorenja su oko 10 puta manja nego njihovi kambrijski preci, mada su i jedni i drugi sićušni. Ali, na drugom kraju skale, moćni plavi kit je više od 100.000 puta veći od najvećeg kambrijskog stvorenja.

Ideja da prirodna selekcija postepeno dovedi toga da vrste postaju sve veće i veće - nije nova. Taj postulat je već postavljen tzv. Kopovim pravilom, nazvanim po američkom stručnjaku za fosile Edvardu Drinkeru Kopu. Međutim, pomenuti obrazac se ipak ne može primjeniti na ceo životinjski svijet.

Dr Noel Haim sa Stenford Univerziteta u Kaliforniji testirao je Kopovo pravilo na morsko carstvo, okupivši na tom zadatku veliki broj ne samo naučnika, već i studenata i gimnazijalaca.

- Sa nama je tokom pet godina radilo najmanje 50 srednjoškolaca - rekao je dr Heim u intervjuu za BBC, dodajući da bez te široke pomoći njegova studija ne bi bila gotova još mnogo godina.

Istraživači su na kraju sakupili podatke o više od 17.000 rodova, koji predstavljaju više od 60 odsto svih rodova životinja koje su ikada živjele na zemlji i upravo je detaljna analiza tog mnoštva informacija ukazala na evolucioni trend ka većem. Dr Heim, međutim, napominje da to ne znači da je svaki životinjski rod obavezno evoluirao na takav način.

Grane porodičnog stabla velikih životinja su se dalje račvale, tako da su se u okeanu vremenom pojavile sve raznovrsnija i sve veća stvorenja.

Tim naučnika je želio da sazna i da li je rast bio nasumičan i slučajan ili rezultat "svrsishodne" evolucije. Na osnovu kompjuterskih simulacija, istraživači su došli do zaključka da je evolucija uistinu domišljata i da ona zaista promoviše "XXL" veličine.

Sigurno je da je i promjena hemijskog sastava okeana, uključujući porast kiseonika, takođe, odigrala važnu ulogu, naveo je dr Heim.