Djeca pronašla nešto što je fasciniralo naučnike

GS
Foto: Telegram

Rijedak fosil mladog Tiranosaurusa reksa iskopan nedavno u pustoši Sjeverne Dakote otkriće je vrijedno pažnje jer može ponuditi bolji naučni uvid u životnu istoriju ovoga slavnog dinosaurusa, te zbog priče o grupi djece koja ga je pronašla.

Informaciju o otkriću fosila nazvanog "Tin Reks" u utorak je objavio denverski Muzej prirodoslovnih nauka, gdje će biti proučavan i izložen.

U julu 2022. braća Liam i Džesin Fišer, koji su tada imali sedam i 10 godina, te njihov rođak Kaiden Madsen, koji je tada bio devetogodišnjak, planinarili su i tražili fosile sa Samom Fišerom, ocem Liama ​​i Džesina oko 16 kilometara od grada Marmarta u jugozapadnom dijelu Sjeverne Dakote. Liam i njegov otac ondje su primijetili da iz zemlje viri golema kost. Zaključili su da je riječ o kosti dinosaurusa.

Sam Fišer je o otkriću obavijestio paleontologa Tajlera Lajsona, rodom iz Marmarta i svog kolegu iz srednjoškolskih dana koji je postao kustos Odjeljenja za paleontologiju kičmenjaka u Denverskom prirodoslovnom muzeju.

Nakon što je Lajson dobio dozvole za iskopavanje u julu 2023. svi su se vratili na nalazište. Već prvog dana iskopavanja dvojica odraslih otkrila su donju vilicu iz koje je virilo nekoliko velikih Ti reksovih zuba, rekao je kasnije Lajson.

Tiranosaurus, koji je lutao zapadnim dijelom Sjeverne Amerike bio je jedan od najvećih dinosaurusa mesoždera. Čini se da je ovaj tiranosaurus bio star oko 13 do 15 godina i još mu je trebala trećina da dostigne veličinu odraslog dinosaurusa. Bio je dugačak oko 7,6 metara i težak 1.600 kilograma. Za Ti reksa se može reći da je u potpunosti odrastao kad navrši između 18 i 21 godinu.

Možda najveći poznati tiranosaurus, primjerak po imenu Sju koji je izložen u čikaškom muzeju Fild, dugačak je 12,3 metra.

Fosil je pronađen u području Hel Krika gdje je "očuvan posljednji Zemljin ekosistem dinosaurusa" neposredno prije masovnog izumiranja, rekao je Lajson. Fosili su pronađeni na mekom pješčenjaku jer je tijelo životinje očigledno za života završilo na pješčanom sprudu u drevnom riječnom sistemu. Cjelovitost kostura je nejasna jer su brojne kosti ostale ugrađene u tri tone težak kamen, koji sada proučavaju u muzeju.

"Čini se da osim dijela noge ima i puno ostataka lobanje, dijelova bedrene kosti i nešto kičmenjaka", kazao je Lajson.

Mladi primjerak Ti reksa omogućava da se otkrije na koji se način razvijala ova vrsta tiranosaurusa i kakve su se tjelesne promjena događale tokom odrastanja, pojasnio je Lajson, dodajući da je danas za proučavanje dostupno tek nekoliko takvih fosila.

Iskopavanje fosila snimala je ekipa snimatelja dokumentarnih emisija, a film "Ti REKS" u Americi će biti objavljen 21. juna.