"Đavolja kometa" prošla pored Zemlje: Naučnike je zbunila jedna stvar

GS
Foto: Agencije

Kometa 12P/Pons-Brooks, takođe poznata kao "đavolja kometa", nedavno je napravila svoj najbliži prilaz Zemlji u više od 70 godina.

Tokom ovog bliskog susreta, astrofotografi su uočili naizgled nemogući "anti-rep" koji je izlazio iz komete zahvaljujući izuzetno rijetkoj optičkoj iluziji.

Eksplozivna, zelena "đavolja kometa" koja je nedavno prošla blizu Zemlje djelovala je kao da je dobila nemogući drugi rep dok je prolazila pored nas, otkrivaju nove fotografije.

Ali ovaj dodatni dio, poznat kao anti-rep, zapravo je izuzetno rijetka optička iluzija uzrokovana blizinom komete našoj planeti.

12P/Pons-Brooks (12P) je kometa širine 17 kilometara sa zelenkastim odsjajem, koji je posljedica emisije para ugljenikovih atoma, poznatih kao dicijanon, u njegovom repu i komi - oblaku gasa koji okružuje njegovu ledenu koru ili jezgro.

12P je krivovulkan, što znači da povremeno eruptira kada sunčeva radijacija pregrije ledenu unutrašnjost komete, ili kriomagmu, uzrokujući povećanje pritiska u jezgru dok se jezgro ne rasprši i izbaci materijal u svemir.

Kada se to dogodi, koma komete se širi i reflektuje dodatnu svjetlost, čineći da kometa sija jače nego inače.

12P provodi većinu svoje visoko eliptične, 71,3-godišnje orbite oko Sunca izvan vidokruga u Oortovom oblaku - rezervoaru kometa na ivici Sunčevog sistema. Ali u protekloj godini, kometa je ubrzala kroz unutrašnji Sunčev sistem dok je pravila svoj najbliži prilaz Suncu.

Tokom početnih erupcija komete prošle godine, njena proširena koma se povećala, dajući utisak da je dobila par demonskih rogova, što joj je donijelo zlokobni nadimak. Međutim, ovi rogovi nisu se pojavili u kasnijim erupcijama.

Dana 2. juna, kometa je ostvarila svoj najbliži prilaz Zemlji, kada je dostigla udaljenost od oko 1,5 astronomske jedinice od naše planete, što je približno 1,5 puta dalje od Zemlje nego što je Sunce.

Dana 3. juna, astrofotografi Majkl Jeger, Džerald Reman i Lukas Demetc snimili su upečatljivu fotografiju 12P iz Namibije. Pored njenog uobičajenog mutnog repa, kometa je na ovoj fotografiji imala mnogo duži i oštriji rep poznat kao anti-rep, koji je izgledao kao da pokazuje u suprotnom smijeru od drugog repa.

Ovaj sekundarni rep naizgled prkosi fizici jer rep komete nastaje kada sunčev vjetar otpuhuje prašinu i gas sa njene površine, što znači da se struktura proteže od Sunca. Ali na novoj fotografiji, anti-rep pokazuje direktno ka Suncu.

Međutim, kometa nije zapravo dobila još jedan rep. Umjesto toga, vidimo svjetlost koja se reflektuje od gasa i prašine koje su ostale za kometom.

Obično je ovo nevidljivo za nas. Ali kada Zemlja prođe kroz ravninu orbite komete, kao što se dogodilo 3. juna, ovaj trag ostataka osvijetljen je od strane Sunca, prema Spaceweather.com.

Ova iluzija je slična načinu na koji se Mliječni put često pojavljuje kao svjetla traka na nebu bez svjetlosnog zagađenja jer gledamo u ravan galaksije bočno.

Anti-repovi kometa su rijetki. Posljednji dokumentovani slučaj bio je anti-rep na zelenoj kometi C/2022 E3 (ZTF), koja je ostvarila svoj najbliži prilaz Zemlji u februaru 2023.

Prije toga, anti-repovi su takođe uočeni na kometi Kohoutek 1973. godine, kometi Hale–Bopp 1997. godine i kometi PanSTARRS 2013. godine, piše Live Science.