Da li će čudna materija objasniti gravitacione talase?

Daily Mail
Da li će čudna materija objasniti gravitacione talase?

Neutronske zvijezde su među najgušćim objektima u svemiru – samo kašičica materije prikupljene od jedne od njih težila bi više od Mjeseca.

Međutim, unutar ovih nevjerovatnih nebeskih tijela, koja nisu veća od prosječnog grada na Zemlji, odvijaju se nevjerovatni procesi.

Naučnici su otkrili da je njihova materija možda do te mjere sabijena, da se pretvara u takozvanu "čudnu materiju", a posmatranje takvih zvijezda moglo bi da otključa mnoge tajne svemira.

Posljednja teorija koju su predložili dr Pedro Moraes i dr Osvaldo Miranda sa Nacionalnog instituta za svemirska istraživanja u Brazilu ukazuje da su neki tipovi neutronskih zvijezda možda napravljeni od "čudne materije".

Ipak, nije poznato kakva bi svojstva trebalo da ima ta materija, iako spekulišu da bi mogla da bude "tečnost" sačinjena od nekoliko vrsta subatomskih čestica.

"Zvijezde, galaksije, planete, pa čak i mi sami napravljeni smo od takozvane barionske materije", kaže dr Moraes.

"Barion, koji predstavlja proton ili neutron, sačinjen je od više elementarnih čestica, poznatih kao kvarkovi. Postoji šest tipova kvarkova: up, down, strange, charm, top i bottom. U zavisnosti od toga kako se kombinuju, nastaju različiti barioni. Na primjer, dva ‘up’kvarka i jedan ‘down’ formiraju proton, dok dva ‘down’ kvarka i jedan ‘up’ formiraju neutron".

Međutim, kako Moraes objašnjava, unutar neutronske zvijezde neutroni i protoni "obične" barionske materije (od koje je sačinjeno sve što nas okružuje) mogu biti toliko sabijeni, da formiraju novi tip materije – čudnu materiju.

Ona bi mogla da izgleda baš kao i obična materija, ali i različita od tamne materije, jer može da formira fizičke objekte.

"Ono što običnu materiju razlikuje od čudne je gustina", kaže dr Moraes.

"Kako samo ime kaže, neutronske zvijezde sačinjene su od neutrona – koji se prave od dva ‘down’ i jednog ‘up’ kvarka. To je zvezda velike gustine i velike stope rotacije. Ukoliko je neutronska zvijezda dovoljno masivna i okreće se dovoljno brzo, ona bi cijela mogla biti sačinjena od te materije", smatra Moraes.

Ukoliko je njegova teorija tačna, u svemiru možda postoji mnogo više tipova materije, nego što je to poznato.

Dr Moraes kaže da pojedinačne elementarne čestice ne možemo posmatrati na Zemlji, pa je jedini način da utvrdimo postojanje čudne materije to da pratimo neutronske zvijezde.

Zanimljivo je da bi to otkriće moglo da odgovori i na jedno od najvažnijih pitanja astronomije – gravitacione talase.

Gravitacioni talasi u prostor-vremenu, prema mišljenju mnogih naučnika, nastaju uslijed interakcije masivnih objekata u svemiru. Međutim, njihovo postojanje nikada nije dokazano.

Dr Moraes kaže da ako postoje čudne zvijezde, one mogu ulaziti u interakciju sa regularnim neutronskim zvijezdama u binarnim sistemima i stvarati primetne efekte. Posmatranje takvih sistema moglo bi dovesti do detekcije gravitacionih talasa, kaže Moraes.

Za sada, sama ideja o postojanju čudne materije je dovoljno zanimljiva. Ona bi značila da mnogo manje razumemo svemir, nego što se to na prvi pogled čini.