Astronomi svjedočili buđenje velike crne rupe

Srna
Astronomi svjedočili buđenje velike crne rupe

BERLIN - Astronomi vjeruju da su bili svjedoci buđenja velike crne rupe i njene aktivnosti u dalekoj galaksiji.

Ovaj kosmički događaj prvi put je primijećen 2019. godine, kada je jedan američki teleskop otkrio „neobičnu svjetlost“ udaljenu oko 300 miliona svjetlosnih godina.

Podaci su pokazali da je do tada „mirna“ galaksija u sazvježđu Djevice misteriozno počela da sija, prenijela je agencija PA medija.

Međunarodni tim je pratio ovo „ponašanje bez presedana“ i otkrio da galaksija postepeno zrači više svjetlosti - za razliku od bilo kog drugog tipičnog događaja uočenog ranije.

Naučnici vjeruju da je iznenadni sjaj uzrokovan masivnom crnom rupom koja se budi u srcu galaksije i „guta“ okolni gas.

Ukoliko nalazi budu potvrđeni daljim istraživanjima, to bi bio prvi put da su naučnici u realnom vremenu uočili da crna rupa postaje aktivna.

„Zamislite da godinama posmatrate daleku galaksiju i ona uvijek izgleda mirno i neaktivno. Odjednom, njeno jezgro počinje da pokazuje dramatične promjene u osvijetljenosti, za razliku od bilo kojih tipičnih događaja koje smo ranije vidjeli“, izjavila je Paula Sančez Sez, astronom iz Evropske južne opservatorije u Njemačkoj.

Masivne crne rupe postoje u centru većine galaksija i mogu da imaju masu 100.000 puta veću od Sunca.