Izložba “Zloupotreba službenog položaja” u “Vagonu”: Satirični prikaz svijeta u kom je rad stvarao čovjeka

Ilijana Božić

BANjALUKA - Izložba “Zloupotreba službenog položaja” umjetnika Aleksandra Miloševića, koja istražuje složene odnose društvenih staleža promišljajući kako su istorijski procesi oblikovali i uticali na radničku klasu u savremenom kontekstu, otvorena je u banjalučkoj galeriji “Vagon”.

Kroz satirični pristup, izložba poziva posmatrače da razmisle o tradicionalnim konceptima pravde i vrline, postavljajući ih u novi okvir. Uzima iščezli svijet u kom je rad stvarao čovjeka, pojedinca poistovjećenog sa strukom ili svedenim na nju, a sve što nam preostaje su spomenici minulih vrijednosti bez daljih uputstava za djelovanje. Naziv postavke je dvosmislen, jer u ovom slučaju stvaralac izrabljuje sam sebe u okruženju u kom neizbježno podliježe društvenom kretanju ka poznom potrošačkom društvu, postajući vlastiti tlačitelj i sluga, obaveza svog položaja u kom postaje proizvod bez proizvođača. Govoreći za “Glas Srpske” o svom radu Aleksandar Milošević je objasnio da posmatra istoriju i najviše razmišlja o tome ko smo mi, kome pravimo spomenike, te šta je naša ideja u pozadini toga.

- Najviše me zanimaju društvene klase i kretanje istorije i to da je posebna pozicija, društvena i sveoukupna, uvijek namijenjena pojedincu, a ne kolektivu. Ne spominje se nigdje ono što je najdramatičnije da se ljudska svijest ne mijenja mnogo, a ni to da se kad god je čovjek, iz pozicije radničke klase, probio okvire u koje je smješten desilo nešto revolucionarno za svijet - objasnio je on. Kako umjetnik kaže, suština je da smo i mi danas u istoj poziciji kmeta, samo nam je predočen konzumerizam, pa zato što možemo kupiti “ajfon” ili potrošiti 200 radnih sati da bismo kupili nešto što nam i ne treba, mislimo da imamo slobodu u odnosu na sveukupnu ljudsku istoriju.

Na čitavom zidu u “Vagonu” izložena je Miloševićeva mala fotografija, a kako nam je kazao to je uradio namjenski za američki Green card. Ona simboliše činjenicu da iz pozicije kmeta u našem društvu idemo u poziciju kmeta u drugo društvo, a pitanje radi čega. Na drugoj strani galerijskog prostora vidimo crtanog junaka Sunđera Boba ispod kojeg su kante sa pšenicom, vinom i vodom, a postavku prati krajiška muzika.

- Crtani film “Sunđer Bob” pokazuje kako se čovjek fabrikuje za društvo u kojem treba da boravi. Poenta je  da on živi u nezdravom okruženju, gdje sva morska bića dobijaju potpuno novi lik. Oni nemaju tradicionalnu ulogu, nego dobijaju ljudske osobine i kad ih dobiju prestaju biti ono što jesu. Životinja je životinja i njena svijest je takva kakva je, samo čovjek je spreman na stvari koje su totalno izopačene naspram njegove svijesti-objasnio je Milošević.

Prema njegovim riječima to se odlično vidi u “Sunđeru Bobu” kroz lik njegovog poslodavca koji je željan novca i koji zanemaruje radnika.

- Zanimljiv lik je Lignjosav. On samo želi da svira violinu, a radi posao na kojem je automatizovan, dok voli samo da vidi kulturu - kazao je on.

Na postavci kroz mali otvor na crnom platnu, samo u čučećem položaju možemo vidjeti skulpturu vodoinstalatera i rad koji radi. Milošević je objasnio da mi sami sebe postavljamo u poziciju takvog posmatranja.

- Pozicija posmatranja rada namjenski je tako postavljena, ali i estetski. Estetika rada je takva, jer je idealan da se tako posmatra, jer u toj poziciji najčešće i radim. Na neki način sam htio da prikažem šta vidim. Sama skulptura prikazuje nešto što daje čvrstinu i slobodu, jer uvijek su na taj način prikazivani veliki biskupi, kardinali, vladari, uvijek je njima bio posvećen takav prostor - zaključio je Milošević. Umjetnički razgovor sa Aleksandrom Miloševićem biće održan 21. maja u “Vagonu”.

Krajiška muzika

Postavku prati krajiška muzika, a Milošević je kazao da je to tako jer ta muzika u sebi ima nešto mnogo energično i da je jaka po pitanju performansa.

- Zanimljivo je da krajiška muzika pjeva o aktuelnostima. Ti ljudi pjevaju o kreditu, o ozbiljnim problematikama našeg društva.  Sama činjenica da pet ljudi dođe na livadu i pjeva o kreditu je prezanimljiva - rekao je on.