RECENZIJA “Zlato”(2023): Pljačka na britanski način VIDEO

Šestočlana grupa londonskih kriminalaca upala je 1983. godine u skladište Brink Mat u blizini aerodroma “Hitrou”, jer je imala dojavu o novčanoj pošiljki vrijednoj milion funti, ali se ispostavilo, srećom ili nesrećom zavisno od ugla gledanja, da se u skladištu nalazi neprijavljena pošiljka zlatnih poluga vrijedna 27 funti.

Pomenuti poduhvat postaće najveća oružana pljačka u istoriji, ali i krajnje vrijedan materijal za pisca i scenaristu Nila Forsajta da kreira fantastičnu mini-seriju pod nazivom “Zlato”, kako bi ispričao priču o pljački na tipično britanski način. To u praksi znači, maksimalno efikasna krimi priča koja kroz osnovni zaplet o policijskoj istrazi pljačke u pozadini donosi nenametljiv portret britanskog društva u eri tačerizma kroz tri nivoa priče i likova koji je nose.

U prvom nivou pratimo istražiteljski tim koji čine detektivi Niki Dženings (Šarlot Spenser) i Toni Brajtvel (Emun Eliot) i njihov šef harizmatični policijski veteran Brajan Bojs (Hju Bonevil), u drugom tu je tandem ilegalnih trgovaca ukradenim zlatom i draguljima Keni Noj (Džek Lovden) i Džon Palmer (Tom Kalen) koji preuzimaju ukradeno zlato od uličnih provalnika, kako bi ga ilegalno “oprali” izvan dometa zakona, dok su na trećem pripadnici više klase ambiciozni advokat Edvin Kuper (Dominik Kuper) kojem pomaže sumnjivi biznismen Gordon Peri (Šon Haris).

Ogromno bogatstvo uvlači sve likove iz tri nivoa priče u zajedničku igru mačke i miša, u kojem gledamo likove sa ulice koji sebe vide kao modernu verziju Robina Huda, pripadnike visokog društva, koji sebe vide iznad zakonskih normi pisanih za obične smrtnike i policijski tim koji predvođen ciničnim idealistom Bojsijem pokušava da prodrma uspavani  i kruti britanski sistem klasnih podjela. Smrtonosni zov zlata, polako, ali sigurno vuče sve junake u vrtlog kojim kruže zlatne poluge, prljavi novac i moć koju on nosi, na krajnje ogoljen način otkrivajući da pravda nema isto lice za sve učesnike kriminala i da nije svejedno da li je neko kriminalac sa ulice ili kriminalac iz aristokratskih krugova.

Forsajt, iskusni pisac i sve traženiji scenarista, majstorski plete priču i gradi karaktere svih likova, dok njegov režiserski tandem Anel Karia i Loren Gug svojom nepretencioznom režijom i naturalističkom kamerom, savršeno prati scenaristički predložak gradeći tjeskobnu atmosferu Britanije osamdesetih na vrhuncu ere Margaret Tačer i procvata liberalnog kapitalizma i njegovih brutalnih posljedica na britansko društvo.

Kada harizmatični i ambiciozni trgovac zlatom Noje, sklon mutnim poslovima sa obje strane zakona, kaže vođi pljačkaša Mikiju Mekoju (Adam Nagitis): “Ovoliko zlato. Ne možete to kontrolisati”, postajemo svjesni da svako bogatstvo ima svoje mjesto u britanskom sistemu, a da zlato vrijedno 27 miliona funti prevazilazi svijet uličnih lopova i da traži stručnjake u skupim, ručno šivenim odjelima, koji operišu u luksuznim kancelarijama od Londona do Ciriha. Pogubno za njega je što je te činjenice svjestan i uporni inspektor Bojsi, koji zna da mora tražiti krupe ribe ako želi ostvariti svoju misiju promjene poretka, jer će sitne svakako završiti u zatvoru, a zlato će ispariti u legalnim tokovima novca. Serija “Zlato” je ubjedljivo i napeto kreativno remek-djelo svog pisca, koji majstorski koristi talenat autorske ekipe i nadahnuto izvođenje kompletne glumačke ekipe na čelu sa nevjerovatnim Lovdenom i Bonevilom, kako bi ispričao mutnu priču o sudaru klasnih ambicija, ljudskih slabosti i mračnog zova zlata.

Polazeći od obrnute ideje da je krađa bila lak dio posla, a njegovo sakrivanje daleko teži od provaljivanja sefa, “Zlato” je priča u najboljem maniru britanske televizijske škole. Misteriozna priča prepuna neočekivanih preokreta, ubjedljiva režija i upečatljiva gluma u krajnjem zbiru donosi čistu, inteligentnu zabavu u žanrovskom formatu krimi-serije, apsolutno vrijednu svakog minuta potrošenog na njeno gledanje.