RECENZIJA “Tvisted metal”(2023): Dok voziš, živ si VIDEO

Sve masovniji talas ekranizacija video-igara dobio je novo pojačanje u vidu serije “Tvisted metal”, koju je striming servis “Pikok”, u saradnji sa kompanijom “Soni”, adaptirao na osnovu istoimene kultne gejmerske pucačine u vidu 10 epizoda prve sezone.

I da bude bolje, malo je nedostajalo da nakon serija “Arkana”, “Halo” i “Posljednji od nas”, dobijemo još jednu vrhunsku adaptaciju igara, jer krajnji rezultat projekata, iza kojeg kao kreatori stoje Ret Ris i Pol Vernik (poznati po “Dedpul” filmovima) i Majkl Džonatan Smit, može biti na ponos, kako televizijske produkcije, tako i gejming industriji.

U moru mračnih i dramski postavljenih postapokaliptičnih sadržaja na malim ekranima, autori serije “Tvisted metal” mudro su izabrali taktiku igranja na zabavniji i opušteniji sadržaj. Naime, iskoristivši predložak igre, o svijetu koji je nakon pada civilizacije zbog sajber napada pretvoren u plemensko polje u kojem izvan izolovanih i zatvorenih gradova vlada samo zakon jačeg, scenaristički trio je napravio eksplozivno i duhovito ostvarenje u kojem pratimo avanture glavnog junaka Džona Doa (Antoni Maki), prevoznika ili “mljekara”, koji transportuje autom pošiljke između gradova, dok svi ostali pokušavaju da se dočepaju njegovog auta, pošiljke ili života.

Hiperadrenalinska postavka igre “Dok voziš, živ si”, ovdje je nadograđena urnebesnim crnim humorom, ponavljajućim strip gegovima, krvavim izlivima nasilja, bizarnim likovima i otkačenom atmosferom, što donosi seriju, koja jašući na poetici sličnoj prošlogodišnjem “Mirotvorcu” Džejmsa Gana, nema ambicija da bude ništa više od vrhunske zabave pune pucačine, eksplozija i duhovitih replika. Ekstremna estetika “šora i šega”, vlada kao da se “ kultura otkazivanja” nije desila, iako je već po rasno-rodnoj raspodjeli uloga jasno da su neki kompromisi napravljeni, ali dok scene o trudnici koja pljačka policajaca ili maloljetnom psihopati koji kasapi psa u dječijoj emisiji prolaze bez histerije, jasno je da autori nisu previše razmišljali o prediktu R ili mišljenju vouk zajednice. Igrajući sa jedne strane na kartu “lake treš zabave” sačuvana je bazična jednostavnost igre: vozi-pucaj-uništi-pređi na novi nivo, dok su neobuzdani humor i atmosfera pretjerivanja, zaslužni za regrutaciju publike izvan gejming univerzuma.

Ono što ovako minimalistički bazično napisana  i efektno režirana postavka serije zahtijeva, tačnije rečeno, neophodno je da ima, kako bi se profilisala na pravi način, jeste vrhunska gluma i harizmatična pojava u glavnoj roli serije, što nažalost Antoni Maki u oba slučaja ne posjeduje. Iako se on evidentno trudi, ima isti problem kao i u seriji “Soko i zimski vojnik”, on prosto nema glumački kapacitet za iznošenje uloge centralnog lika, što u “Tvisted metalu”, još više dolazi do izražaja, pošto mu sporedni likovi, redom kradu šou.

Od glavne partnerke Tihe, koju ekspresivno sirovo igra Stefani Biatriz, preko iskompleksiranog čuvara reda i zakona agenta Stouna,  u sjajnom tumačenju Tomasa Hejdena Čurča, do groteskne pojave Slatkog Zubića, krvoločnog klovna psihopate, kojeg više nego nadahnuto glumi poznati američki rvač Džo Sinoa, kao efektnu alegoriju apsolutne slobode, svi djeluje ubjedljivije od lika, koji u ovakoj postavci priče jednostavno mora biti glavna faca, bez obzira na unutrašnje dileme između života na putu i mirnog građanina San Franciska.

Naprosto je teško povjerovati da sve ovako maestralno postavljene likove jednog iščašenog postapokaliptičnog svijeta može pobijediti tip sa izgledom penzionisanog službenika, koji verbalnošću jezika pokušava sakriti manjak akcione ekspresivnosti u iznošenju role tipa, koji na otvorenom putu vozi brže i bolje puca od svih drugih.

Ono što Džon Doe nije, srećom svi ostali jesu, što možda nesrećenog “mljekara” stavlja u drugi plan, ali publiku ostavlja da uživa u čitavoj galeriji otkačenih likova, koji s nogom na gasu voze preko pustoši Amerike pokušavajući da ne ispadnu iz igre, jer to uglavnom znači natpis “gejm over”. Što bi bilo svakako šteta, jer prave stvari tek dolaze u već odobrenoj drugoj sezoni gdje će napokon početi legendarni turnir, kojem igra i serija duguju ime.