RECENZIJA “Srijeda” (2022): Gotik dragulj kao kruna sezone VIDEO

Zanimljiva je činjenica da su dva najprijatnija iznenađenja godine, kada su u pitanju televizijske serije, stigla iz univerzuma dvije višedecenijske franšize sa snažnim osloncem na pop kulturu, što pokazuje da ne postoje potrošene ideje, već samo potrošeni načini njihove realizacije.

Riječ je o serijama “Andor” i “Srijeda”, koje dolaze iz kreativnih svjetova etabliranih serijala “Ratovi zvijezda” i “Porodica Adams”, čiji se blistavi trag vuče već decenijama kroz modernu pop kulturu, ne pokazujući znake predaje i odustajanja. Uspjeh “Andora” donekle je najavljen sjajnim filmom “Odmetnik jedan” s kojim dijeli glavnog junaka i koje je radio Toni Gilroj, dok je kreativni i komercijalni trijumf “Srijede”, najnovijeg djela kultne gotičke franšize o bizarnoj porodici Adams, vratio ovaj serijal iz mrtvih, nakon godina stagnacije.

Istina, ime velikog Tima Bartona, koji je uključen kao režiser i producent, dijelom je bila garancija kvaliteta, ali poznajući njegovu neumjerenost lako je seriju mogao povesti i u suprotnom smjeru.

Srećom, ovo je Barton u najboljem izdanju, što znači prepoznatljivo mračni i barokni vizuelni stil pun pop referenci, ukršten s mračnom, duhovitom, pametnom i krajnje zabavnom pričom o Srijedi Adams, neprilagođenoj tinejdžerki iz neprilagođene porodice u svijetu kojim vlada diktat uniformisane prilagodljivosti. I ako vam ovo zvuči kao idejno podsjećanje na njegove rane filmove poput “Frenkvinija”  ili “Edvarda Makazarukog”,  u pravu ste, jer ovo jeste Bartonov povratak korijenima kroz klasičnu tinejdž priču o odrastanju ispričanu kroz formu rasne pop fantazije, koja se poigrava sa svim klišeima žanra pretvarajući ih stvaralačkom magijom u arhetipske trenutke čiste radosti na malom ekranu.

Shvativši sveprisutni diktat “vouk” kulture kao neizbježno zlo, scenaristički tandem iskusnih zanatlija Alfred Goh i Majls Milar, mudro je iskoristio priliku za duhovito parodiranje istog, ne dozvolivši da im korporacijska korektnost uništi životnu priliku da naprave uvrnutu priču o djevojčici čije bogato gotičko nasljeđe pruža neiscrpan izvor fantastičnog materijal za ekranizaciju, uz finansijsku podršku moćnog “Netfliksa” i Bartonovog ogromnog kreativnog iskustva.

Rezultat je otkačena, mračna, inteligentna i urnebesno zabavna serija o djevojčici koja nije samo odmetnik u vlastitoj porodici ili svijetu normalnih ljudi, već i u bizarnom svijetu bića iz horor mitologije, dok se uz facu iskusnog pokeraša probija kroz zaplet sipajući efektne šlagvorte poput “Ako me čuješ da vrištim, to nije iz straha, već iz čistog užitka”, ili dok pretvara “glupavi školski ples” u bizarni gotik parti uz “Kremps” klasik “Goo Goo Muck” i haljinu od crne čipke.

Pozadinska krimi priča o krvoločnim ubistvima u akademiji “Nevermor” ili otkrivanju mračnih tajni ionako mračnog klana Adamsovih, dodatni je ukras na ovaj gotički striming dragulj o tinejdžerskoj pobuni, punoj otkačenih likova, suludih zapleta, odlične muzike, raskošne kamere i neodoljivog crnog humora.

Možda ništa od toga ne bi bilo moguće realizovati, ili makar ne ovako efektno, da autorska ekipa nema genijalnu glumicu Dženu Ortegu u glavnoj roli, koja krade šou ansamblu, koji da bude zanimljivije, nema slabe tačke uz teškaše kao Kristina Riči, Ketrin Zeta Džons ili Luisa Guzmana u svojim redovima. Način, na koji ova 20-godišnja glumica, uz minimum ekspresije daje maksimum impresije na ekranu, rasipajući talenat i harizmu u svakom kadru, teško je objasniti riječima, osim jasne konstatacije da imamo veliku zvijezdu u nastanku.

Vješto zaobilazeći pravila igre u svijetu striminga, poštujući sopstveno nasljeđe, bez robovanja istom, pametno koristeći prednosti moderne tehnologije, uz scenarističku bazu utemeljenu na upečatljivim karakterima “stare škole”, Barton i ekipa su od “Srijede” napravili, ne samo televizijsko iznenađenje godine, već su pomjerili skalu kreativne estetike u pravom smjeru, daleko od prosječnosti i predvidljivosti. Uz jasnu poruku politički korektnoj kritici ili tzv. toksičnom fandomu publike, ne stajte na put porodici Adams! Kazna će biti žestoka, zabavna i duhovita.