RECENZIJA “Samuraj plavih očiju” (2023): Blistavo kao oštrica mača VIDEO

Kontinuirani i uporni višedecenijski proces prodora japanskih anima i mangi u sve rukavce zapadne pop kulture, ove je godine doživio eksploziju uspjehom igrane verzije kultne mange i anime “One Piece” (Netfliks), koja je skrenula pažnju najšire publike na neizmjerno i ogromno blago stvoreno rukama i maštom japanskih animatora.

Sa druge strane, uticaj japanskog podžanra animiranog filma posijao je odavno sljedbenike među animatorima širom planete koji su uticaje sa Dalekog istoka u kombinaciji sa nasljeđem zapadne pop kulture pretvorili u autentičan autorski stil iz kojeg je nastala i fantastična anime saga nazvana “Samuraj plavih očiju” (Blue Eye Samurai).

Iza ove nove “Netfliksove” produkcije stoji porodični tandem Majkl Grin i Amber Noizumi, koji su svoj scenario realizovali u saradnji sa animatorima iz francuske kompanije “Plavi duh”, a kao krajnji rezultat dobili smo, jedno od najboljih animiranih ostvarenja današnjice.

Spoj nadrealnog crteža pod dubokim uticajem japanskih velemajstora (prije svega onih okupljenih oko “Gibli” studija) i napete osvetničke priče, sa jasnim motivima preuzetim iz žanrova poput samurajskog, krimi, kung fu i vestern filma, dodatno je produbio dinamiku i kompleksnost serije, koja predstavlja radost za oči i  izazov za nerve publike.

Polazeći od klasičnih anima premisa o misterioznom samuraju po imenu Mizu, koji mačem traži osvetu za smrt majke i sopstvenu odbačenost iz feudalnog društva Japana u 17. vijeku, autorski tandem Grin i Noizumi su majstorski stvorili upečatljive karaktere unutar slojevite priče koja na nekoliko nivoa radnje preispituje obrasce žanra unutar kojeg je nastala.

U strogo podijeljenom kastinskom društvu, punom krutih društvenih, porodičnih normi i neskrivene ksenofobije glavni junak je mješanac plavih očiju kojeg okolina vidi kao demona, prezreno i odbačeno dijete iz veze japanske majke i bijelog oca, tačnije jednog od četiri bijela stranca koja su silovala njegovu majku i donijela smrt i patnju u njegov neželjeni život. Prihvaćen od strane slijepog majstora kovača mačeva on krišom uči smrtonosni zakon samurajske oštrice, kako bi prolivenom krvlju bijelih očeva napokon ugasio razarajući plamen mržnje koji gori u njemu. Polazeći na samotni put osvete on brzo otkriva da usamljenost nije način sa kojom može ostvariti sopstveni osvetnički plan, jer protiv sebe nema samo mrske strance, već i čitavu zavjereničku mrežu bogatih vlastelina, koji žele uz pomoć zapadnjaka srušiti aktuelnog šoguna i preuzeti vlast u Japanu.

I dok pratimo Mizoa i njegove neželjene saputnike i saveznike na osvetničkoj misiji gledamo vizuelni spektakl za oči, u kojem jednako oduzima dah prelijepa animacija prirode, raskošni prikazi samurajskog društva i brutalni izlivi nasilja uz vodoskoke krvi i odsječenih udova, a pri tome svakom novom epizodom autori dodatno otkrivaju novi sloj priče i novi uvid u karaktere i motive svojih junaka. Kombinujući izvrsnu animaciju, zanimljivu priču i bogatu kulturnu pozadinu “Samuraj plavih očiju” oduzima dah svakim kadrom, izazivajući strahopoštovanje prema talentu i maštovitosti utkanom u njega.

Dizajn likova je nezaboravan, a borbene sekvence su precizno koreografisane do savršenstva,  što ih čini  nevjerovatnim iskustvom za ljubitelje akcije, ali autorski tandem izbjegava puko oslanjanje na svoju vizuelnu snagu, već podiže tempo uvjerljivom i dobro osmišljenom pričom u kojoj svaki preokret pojačava dubinu naracije. Dok pratimo avanturu odraslog glavnog junaka, kroz seriju flešbekova otkrivamo njegovo djetinjstvo, život pun usamljenosti i prezira, iskušenja i nevolje, koji su ga pretvorili u borbenu mašinu, koja samo u osveti vidi mogućnost iskupljenja za život nedostojan čovjeka.

Ovaj pristup pojačan je brojnim sporednim karakterima koji daju dubinu i emocionalnu rezonancu centralnom junaku i kompletnoj seriji, čineći je važnijom od prelijepog spektakla, iako se autori ne stide bazičnih vizuelnih osnova  na kojima počivaju temelji njihove sage. “Samuraj plavih očija” u sebi spaja elemente tradicionalne japanske kulture, uključujući samurajsku čast i misticizam, sa daškom fantazije i avanture, stvorivši fuziju koja svojom moći pokreće svijet koji nam se čini dobro poznatim, dok je istovremeno osvježavajuće jedinstven.

Unikatni spoj estetskog nasljeđa Istoka i Zapada u zajedničkoj misiji da ispriča animiranu priču koja je dobila impresivnu ocjenu od 100 odsto na sajtu “Roten tomejtos”, ali koja je po svemu prikazanom krvavo zarađena u svakom procentu.