RECENZIJA “Reptil” (2023): Hladno, toplo ubistvo VIDEO

Žanr trilera suštinski se temelji na napetosti i neizvjesnosti u kojoj se nalazi glavni protagonista, dok se žanr policijskog krimića temelji na istrazi ubistva koju sprovodi glavni junak.

Odluka režisera i scenariste Granta Singera da pomiješa elemente ova dva podžanra u svom debitantskom filmu “Reptil” (Reptile) je hrabra, ali osim hrabrosti, ova vrsta žanrovske klackalice traži više režiserskog iskustva od snimanja video-spotova za pop zvijezde, što je Singer do sada radio.

Singerov film, koji je pisao sa glavnim glumcem Benisijom del Torom i koscenaristom Bendžaminom Breverom, počinje kao triler o misterioznom i brutalnom ubistvu mlade agentkinje za nekretnine, da bi se postepeno pretvorio u priču o dobrim i pokvarenim policajcima. Ova premisa je legitimna kao ideja za filmski scenario, ako imate dovoljno znanja da je pretvorite u funkcionalan film, koji zna šta hoće da ispriča i što je još važnije kako da to uradi, poput recimo Dejvida Finčera.

Singer nije Finčer, ali njegov film počinje upečatljivo. Žrtva Samer Elsvik (Matilda Luc) je brutalno ubijena, sve liči na zločin iz strasti, glavni osumnjičeni su sadašnji momak Vil Gredi (Džastin Timberlejk) i partner u poslu te bivši muž Sem (Karl Gluzman), probisvijet, sklon narkoticima, a u istragu se uključuje policijski veteran Tom Nikols (Del Toro) i njegov partner Den Kliri (Ato Esando). Vrlo brzo, preciznije malo prebrzo, dokazi vode prema bivšem mužu koji gine tokom hapšenja od ruke detektiva Nikolsa. Sve je čisto, osim za Toma, rijetku zvijerku u policiji, sposobnog i poštenog pandura koji ne vjeruje u srećna rješenja, već u činjenice i dokaze i dok pokušava pronaći motiv za ubistvo, otkriva trulež u policijskim redovima.

Atmosfera je trilerski odgovarajuće spora i napeta, muzika i kamera majstorski dopunjuju priču, dok glumačka ekipa na čelu sa Del Torom više nego ubjedljivo gradi karaktere, ali u momentu kada film pravi podžanrovski zaokret, umjesto suspensa dobijamo bespotrebno komplikovanje priče o policijskoj istrazi koja zatrpava obimnošću prvobitnu trilersku liniju priče. Na centralni zaplet o ubistvu dobijamo nekoliko suvišnih podzapleta, od melodramskog vezanog za Džudi (Ališa Silverston), suprugu detektiva Nikolsa, preko lažno osumnjičenog Elisa Filipsa (Majkl Pit), neurotične žrtve ambicioznog bogataša Gredija, do prljavih poslova većine Nikolsovih kolega, uključujući i kućne prijatelje, kapetana Alena (Erik Bogozijan), koji boluje od multiple skleroze i pretjerano pragmatičnog detektiva Erika Valija (Dominik Lombardozi).

“Reptil” je pretjerano posvećen malim detaljima u vezi sa scenarističkim tvistovima, vizuelnim izgledima i glumačkim rolama, dok njegove centralne narativne procedure umjesto da postaju strože, postaju sve zamršenije. Kako film postaje duži, očekivano stil mu postaje sve prazniji, jer film od 134 minuta nije video-spot od pet minuta pa dok Singer pokušava da zadrži previše stvari na okupu, najveći dio podzapleta ostaje neriješen, a likovi sve nedosljedniji u svojim motivima. Srećom po njega, tamo gdje on kao režiser gubi fokus u prekomplikovanom scenariju, dobar dio njegove ekipe, poput kamermana Majka Điolakisa ili glumačkog ansambla besprijekorno radi svoj dio posla, vukući film u kreativnom pogledu.

Potpuno očekivano, Del Toro dominira i briljira kastingom, kao umorni pandur, koji voli policiju, ali policija ne voli njega, Timberlejk već rutinski sjajno igra kao ljigavi bogataš koji ne bira sredstva i žrtve kako bi ostvario porodične ambicije, nekadašnja tinejdž zvijezda 90-ih Ališa Silverston ovdje iznenađujuće sigurno glumi ženu policajca pretjerano posvećenog svom pozivu, dok ostatak epizodista poput Bogozijana i Lombardozija, maksimalno koriste dobijeni prostor i vrijeme.

“Reptil” je osvježenje u moru blokbasterski akcionih trilera, koje “Netfliks” štanca kao na traci. Šteta je što Singer nije više režiserski zauzdao scenarističku priču i iskoristio vještine u majstorskoj gradnji kratkih detalja i odličnog rada sa glumcima, da snimi kraći i jednostavniji triler, kakav je zaslužio odlični detektiv Nikols i dobra ideja poigravanja podžanrovima kriminalističkog trilera umjesto istrage ubistva po principu hladno-toplo.