RECENZIJA “Pravednik: Iskonski grad” (2023): Ponovo u čizmama

Američki glumac Timoti Olifant tokom karijere nanizao je impresivan niz uloga različitih profila na filmu i televiziji, ali na neki čudan način najveće domete karijere i vrhunac glumačke slave stekao je glumeći šerife u različitom okruženju i vremenskom periodu.

Od role šerifa Sema Buloka u kultnom vestern serijalu “Dedvud”, preko uloge svemirskog šerifa Koba Vanta u “Mandalorijanu” i “Knjizi Bobe Feta” do nastupa koji mu je definitivno obilježio karijeru i život, a to je rola južnjačkog šerifa Rajlana Givensa u seriji “Pravednik”.

Franšiza inspirisana romanima noar majstora Elmora Leonarda učinila je Olifanta velikom zvijezdom, uz kultni status kod publike i kritike, pozicionirajući glumca u glumački panteon dostojan njegovog glumačkog heroja Klinta Istvuda.

Jednostavna, ikonična pojava staromodnog šerifa u modernom vremenu, bila je vrhunska demonstracija upečatljive glume, lepršavog šarma i diskretnog humora, daleko od predvidljivih trendovskih glumatanja u trci za “EMI” nagradama, ali uvijek u funkciji priče i lika, kojeg je glumio u šest fantastičnih sezona od 2010. do 2015. godine. Povratak liku, koji ga je proslavio kao glumca u seriji “Pravednik: Iskonski grad”, čija se radnja ovaj put dešava u Detroitu, očekivano je vratio Givensa u kaubojske čizme u velikom stilu.

Zreliji i iskusniji glumac uživa u svakom kadru u kojem se pojavljuje, lišen potrebe da juri rejting i da se dokazuje bilo kome, znajući da će publika devet godina kasnije dočekati njegov povratak sa oduševljenjem dok se ekipa iza serije posvećeno bavila na miru svojim dijelom posla. Jednako tako promjena sredine idejno osvježava izgled i mitologiju serije gdje mračni urbani pejzaži Detroita, grada u izumiranju, predstavljaju odličan kontrast bujnoj prirodi Kentakija i osunčanosti Majamija iz originalne serije.

Kombinacija starijeg, ozbiljnijeg i umornijeg šerifa te mračnijeg i surovijeg okruženja u ovom slučaju sjajno funkcionišu, dajući novu dimenziju dobro poznatoj priči što su scenaristi Dejv Andron i Majkl Diner iskoristili da Leonardov predložak dodatno obogate novim nijansama u razvoju radnje, zapleta i atmosfere.

Šerif Rajlan jureći psihotičnog kriminalca Klementa Mensela (Bojd Holbruk) kroz kloaku kriminala, korupcije i nasilja u koju se pretvorio nekadašnji ponos američke industrije, pokušava da sačuva poljuljani odnos sa kćerkom tinejdžerkom i suzbije frustraciju zbog ograničenja pravosudnog sistema, ali mu stvari polako izmiču iz kontrole. On, s jedne strane postaje bolno svjestan vlastitih godina, a sa druge činjenica da njegov čvrsti stav i brzo potezanje pištolje sve teže donosi pravdu u svijetu koji zakon predstavlja otežavajući skup normi za one koji ih provode.

Pokvareno pravosuđe, umorni policajci, agilni kriminalci, nemoćna država i Klement kao prototip negativaca novog vremena, kojeg ne zanimaju pare i moć, već život do daske i bez ograničenja, u slavu glorifikacije nadimka “Divljaka iz Oklahome”, svijet su u kojem se šerif starog kova poput Givensa sve teže snalazi. Što naravno ne znači da će on odustati, dok god može stajati u čizmama i dok postoji publika da prati njegovu priču.

Kompletan kreativni tim serije od scenarista preko režisera do glumaca, odradio je odličan posao na nezgodnom terenu snimanja nastavaka originalnog predloška, bez izdaje njegovog nasljeđa i, što je još važnije, ispričali su uvjerljivu priču koja je obogatila priču i likove, ali i ispunila očekivanja publike.

OCJENA: 5