RECENZIJA “Mandalorijan 3” (2023): Zalutali u beskrajnom svemiru VIDEO

Jednostavna, ali krajnje funkcionalna formula, scenarista Džona Favroua i Dejva Filonija, s kojom je oživljen izvorni odmetnički duh serijala “Ratovi zvijezda” u prvoj sezoni serije “Mandalorijan” funkcionisala je savršeno.

U drugoj je uplitanje korporativnog menadžmenta “Diznija” počelo da stvara sitne probleme u okretanju njenog kreativnog mehanizma, dok su u trećoj sezoni ti problemi doveli do krajnje ozbiljnog pada i nekoliko teških zastoja u pogledu održavanja kvaliteta serije.

Naime, od momenta kada je “Mandalorijan” (uz filmove “Odmetnik jedan” i “Solo”) spasio kreativnu i komercijalnu čast kompletne franšize nakon preuzimanja “Lukasfilma” od strane “Diznija”, desilo se nekoliko faktora koji su polako, ali sigurno, nagrizali potencijal serijala i odveli ga u rutinersko stanje prosječnosti.  Prvo je ogroman uspjeh prve sezone ponovo probudio pohlepu “Diznija”, koji je nemilosrdno počeo stvarati spin-of serijale sumnjivog kvaliteta (“Knjiga Bobe Feta”, “Kenobi”), kako bi maksimalno iskoristio uspjeh, potom je izvršen pritisak na autorski tim da priču “Mandalorijana” po svaku cijenu uklopi u ostatak brojnih narativnih linija univerzuma “Ratova zvijezda” (od animiranih serija preko filmova do knjiga), radi širenja marketinških potencijala, da bi neočekivani kreativni trijumf igrane serije “Andor” i animirane mini serije “Priče o Džedajima”, podigao sam nivo kvaliteta unutar franšize na teško dostižan nivo.

Sve je to stavilo autore “Mandalorijana” pred krajnje nezahvalan zadatak uz vrlo visoka očekivanja, kako same kompanije, tako i publike koja su kao Damoklov mač visili nad scenaristima, koji su trebali nastaviti već prilično zaokruženu priču o mando ratniku Din Djarinu i njegovom simpatičnom štićeniku po imenu Grogu, a da pri tome ispune sva pomenuta očekivanja. Ispostavilo se da je to praktično nemoguća misija, koje je sam Favrou bio svjestan, jer inače ne bi stavljao u usta jednog od sporednih junaka u prvoj epizodi nove sezone,  koji se obraća Mando ratniku riječima: “Mislio sam da si završio svoju misiju, ali još juriš okolo s istim malim stvorenjem”, da bi mu Djarin odgovorio: “Komplikovano je”! I to jeste riječ koja najbolje objašnjava u čemu je ključni problem treće sezone. Ono što je posjedovalo jednostavnu špageti estetiku, baziranu na minimalističkoj priči i upečatljivim vizuelnim rješenjima postalo je komplikovano, preko svake mjere.

“Mandalorijan” u novoj sezoni pati od previše podzapleta i likova, a da bude gore, bazična priča se počela vrtjeti u nekoj vrsti “bezizlazne petlje”, unutar koje Djarin i Grogu idu od planete do planete, manje ili više ponavljajući iste avanture, uz neubjedljive nove likove ili bespotrebno oživljavanje starih. I bez obzira, što Pedro Paskal glasom i maskom plijeni svoje kadrove, i što Grogu i dalje šarmira širu publiku i što ikonična pojava nekih starih likova podiže adrenalin kod tvrdokornog fandoma, nova sezona “Mandalorijana” je, najblaže rečeno, prosječna!

Uhvaćen u zamku korporativne industrije koju interesuje samo profit, a ne kvalitet priče Djarin, ikonična figura usamljenog maskiranog ratnika (gle čuda, iznenada okruženog stotinama sličnih ratnika, pažljivo dizajniranih za svaku kulturu širom planete zemlje), koji je preživio uništenje matične planete, smrt porodice, bezbrojne avanture i smrtonosne zamke neprijatelja širom galaksije, doslovno se našao zalutao u lavirintu isforsiranih rješenja, koja pokušavaju da ono što je oživjelo na ekranu na bezuslovnoj vjeri u moć mašte, pretvore u dobro isplanirani marketinški pohod na džepove publike. Ono što šefovi “Diznija”, kao i vladari svake imperije u istoriji nisu shvatili, jeste suštinski razlog sopstvenog poraza. On nikad ne dolazi, samo zbog snage i moći protivnika, već i zbog sopstvenih slabosti. Ostaje nada da će “Ašoka” spasiti stvar dok čekamo drugu sezonu “Andora”, bez prevelikih očekivanja, naravno...