RECENZIJA - “Loki 2” (2023): Rođen za trijumf VIDEO

Ulaskom u četvrtu i petu fazu “Marvelov” filmski univerzum počeo je da pokazuje znake autorskog zamora uz sve evidentniji pa­d gledanosti, zarade i kreativnosti. To je posebno vidljivo u novim filmovima serijala, koji nisu mogli dostići nivo kvaliteta koji je u posljednjih 15 godina projektima studija “Marvel” omogućio status superfranšize, pretvarajući ih u jedan od najvećih fenomena u istoriji pop kulture.

Da bude tragičnije, rješenje za njihov problem sve vrijeme im stoji pred nosom i solidno funkcioniše u odjeljenju serija, rađenim za striming servis “Dizni plus” poput “Džesike Džons”, “Panišera” ,”Vandavizije”, “Mjesečevog viteza” i posebno “Lokija”. Dovoljno je dovesti talentovane ljude koji poznaju bazični strip univerzum i dati im odriješene ruke da naprave serije, koje ne igraju po pravilima marketinga ili trendovskih kulturoloških struja podilazeći publici, već stvaraju vrhunske likove u vrhunskim pričama, koje kvalitetom same okupljaju publiku.

Takav je kreator “Lokija”, scenarista Majkl Voldron, koji je umjesto politički korektne patetike i banalizacije sadržaja odlučio da od “Lokija” napravi ultrazabavni eksperiment na temu multiuniverzuma uz duhovite posvete zlatnoj eri “Marvelovih” stripova i otkačenim referencama na pop istoriju.

Polazeći od nepretenciozne i duhovito postavljene scenarističke platforme, prepustio je vrhunskoj glumačkoj i režiserskoj ekipi da njegove sumanute zaplete o nordijskom bogu laži i prevare, kontroli vremena i kraju multiuniverzuma talentom i trudom pretvori u vrhunski proizvod, koji je razbarušenim šarmom i dinamikom oduvao ne samo dobar dio televizijske konkurencije već i najveći dio matične filmske produkcije studija “Marvel”.

Voldron, koji nije samo radnik, već i obožavalac “Marvela”, znao je da je njegov glavni adut i temelj cijele priče Tom Hidlston kao šarmantni Loki, lukavi, narcisoidni i prevarantski nordijski bog sa kompleksom niže vrijednosti zbog svog statusa nahočeta i vječne zamjene za brata Tora. On zaplet plete oko Lokija, koji se nakon bjekstva iz zarobljeništva “Osvetnika” nađe u kandžama misteriozne organizacije TVA, osnovane i postavljene da kontroliše vremenske rukavce svemira (Sveta vremenska linija), od strane misterioznog gospodara vremena, poznatog i kao Onaj koji ostaje (Džonatan Mejdžors).

Loki se na kraju trijumfalne prve sezone našao u čudnom paradoksu, koji izaziva njegova ženska varijanta Silvija (Sofija di Martino) ubijajući Onog koji ostaje kako bi srušila surovu vladavinu TVA, ali time samo otvara put njegovim mnogo gorim varijantama izazivajući kolaps Svete vremenske linije i samog multiuniverzuma. Ukratko, jedna besmislena, apsurdna i ujedno krajnje zabavna situacija kao stvorena za superherojsku seriju, u kojoj je glavni junak supernegativac koji otkriva svoju dobru stranu, zaljubljuje se u samog sebe u ženskoj varijanti i pokušava uz malu pomoć prijatelja i saveznika da spase svijet do čijeg je uništenja upravo on doveo. Nije vam baš najjasnije? I ne treba da bude, poručuje autorska ekipa “Lokija”, ovo je samo superherojska zabava i treba da se zabavljate, a ne da brinite o metafizici, ljudskim pravima i otvarate potencijalna nova tržišta, uz besmislene smjernice koje određuju pohlepni menadžeri “Diznija” i anonimna internet rulja.

I kad gledate Lokija, stvarno se zabavljate uživajući svim čulima, dok fantastični Hidlston, okružen čudnim tipovima poput agenta Mebijusa (Oven Vilson), majstora Ouroborosa (Ke Hju Kvan), naučnika Viktora Tajmlija, preteče Kanga Osvajača i Onog koji ostaje, te gomilom drugih likova, pokušava da spase univerzum od propasti.

Histerični tempo režije i montaže iz epizode u epizodu diže adrenalin do maksimuma dok pratimo junake koji ispaljuju besmislene replike kao: “Uključi multireplikator”, ili “Popravimo vremenski razboj”, a koje u apsurdnom svijetu superherojštine djeluju uvjerljivo i logično. Naravno, na kraju glavni junak mora preuzeti sav teret na svoju božansku glavu prihvatajući dužnost za koju je, kako sam kaže, stvoren rođenjem, a to je odreći se ljubavi i života kako bi sjeo na Presto vremena i sačuvao sve njegove rukavce rukama, žrtvujući sebe za univerzum, koji nikad nije bio na njegovoj strani. I ako to nije herojski, onda ne znamo šta jeste!