RECENZIJA: "Kišobran akademija 4": Slatkiš sa jeftinom glazurom

Kada je 2019. godine na "Netfliksu" emitovana prva sezona adaptacije stripa "Kišobran akademija" (The Umbrela Academy) pod kreativnim vođstvom Stiva Blekmena, otkačena priča o disfunkcionalnoj porodici superjunaka koju je usvojio i odgojio ekscentrični milijarder ser Ričard Hargrejv uz pomoć majke androida Ebigejl i inteligentnog šimpanze, oduševila je i kritiku i publiku.

S pravom, reklo bi se,  jer je u pitanju bio više nego ukusni slatkiš smućkan od pop kulture, toliko zabavan i sladak da vam zubi utrnu od njega kada zagrizete njegov bogati sadržaj u vidu ultrazabavne priče o spasavanju svijeta od nadolazeće apokalipse. Otkačeni likovi, sjajna glumačka ekipa, fantastična muzika i dinamična režija bili su pravo osvježenje u svijetu superherojskog žanra, kojeg je serija duhovito parodirala, ali isto tako i otvoreno slavila. I da ne zaboravimo, to se sve dešavalo prije "Marvelovog" koncepta multiuniverzuma i "Dječaka" (The Boys), kada su stilizovana poetika i razigrani šarm "Akademije" djelovali kao dugo čekana kiša u pustinji bezličnosti i bezidejnosti unutar žanra superheroja.

Nastavio je Blekmen da održava kreativnu vatru solidno rasplamsanu u drugoj i trećoj sezoni iako se njegova pop postapokaliptična priča sve više uplitala u konfuznu mrežu paralelnih univerzuma, vremenskih linija i paradoksa, apokalipsa, ubistva Kenedija  i sličnih multizapleta na kosmičkom nivou, koje je u početku otvoreno ismijavao. Ispostavilo se da uspjeh ima svoju cijenu i kada je na kraju Alison pritisnula dugme za restart svemira, Blekmen je naše junake ostavio u jednoj od paralelnih vremenskih linija kao obične ljude, bez supermoći, u zasluženom miru običnih života.

Ipak, publika i producenti su odlučili da žele još jednu sezonu i kada je ona stigla, u skraćenom izdanju od  samo šest epizoda, zatekli smo Alison, Klasusa, Dijega, Peticu, Viktora i ostatak ekipe kako žive kao obični ljudi na običnim poslovima, srećni i zadovoljni što ne moraju spasavati svijet od apokalipsi, bez kontakata sa ocem Redžinaldom... Ispostavilo se da je to bio privid, koji je samo čekao priliku da eksplodira u novi smak svijeta. U ovom slučaju inicijalna kapisla bio je povratak bludnog sina Bena iz zatvora i otkrivanje mračnih tajni iz porodične prošlosti, a kada se u igru upetljala misteriozna djevojka Dženifer, fanatici iz grupe poznate kao "Čuvari" i ser Redžinald, stiže nova apokalipsa, poznata kao "Čišćenje", i sve kreće po starom...

Disfunkcionalna porodica kreće u akciju, odlične pjesme ponovo služe kao savršen soundtrek za bizarne zaplete i otkačene scene, čudnovatost porodice nikad nije bila uočljivija, zaplet postaje sve luđi i prve četiri epizode funkcionišu sjajno... do momenta kada shvatimo da ostatak sezone od dvije epizode, prosto rečeno, neće biti dovoljan da se rasplete ono što je zapleteno u prve četiri epizode. I to počinje biti toliko uočljivo da se stiče utisak da gledamo kompresovanje priče, koja je trebalo da bude trostruko duža, ali je nemilosrdno isječena i smontirana da se nekako ugura u ostatak osakaćene sezone.

Motivacija, karakteri i odnosi između likova postaju nedorečeni i zbrzani i umjesto emotivne katarze i dostojnog opraštanja sa junacima većim od života, imamo osjećaj prilično jeftine prevare od strane striming šibicara.

Iako se Blekmen i njegova  ekipa maksimalno trude da iznesu svoje likove i ideje do kraja, problem manjka vremena i prostora za razvoj priče postaje evidentan i upečatljiviji kako se serija primiče finalu i teško je objasniti zašto se "Netfliks" odlučio za ovu skraćenu varijantu sezonu kada je na svojoj strani imao i novac, gledanost i naklonost kritike.

Šta god da je razlog, uspjeli su da pokvare krajnji utisak o jednoj sjajnoj seriji koja, istina, ima previše pozitivnih kredita na računu da bi se opisala kao katastrofa poput, recimo, finala "Igre prestola", ali umjesto raspakovanog vrhunskog pop slatkiša dobili smo jeftinu industrijsku kopiju koja izgleda, miriše i djeluje kao original, ali, jednostavno rečeno, to nije to.

U krajnjem slučaju, četvrta sezona jeste u velikoj mjeri podbacila, ali pozitivan utisak o kompletnoj seriji i dalje se drži dovoljno dostojno da možemo oprostiti poneku slabost u finišu trke za koju, ruku na srce, i nisu krivci njeni tvorci, već birokrate i trgovci iz "Netfliksa" koji su željeli da prodaju isti proizvod uz manje troškove. I ne morate biti veliki ekonomista da znate da ova računica nije mogla funkcionisati kako treba.