RECENZIJA “Brzina metka” (2022): Režiseru, kočnice ti ne rade

Priča o grupi vrhunskih plaćenih ubica, koji se u superbrzom vozu bore za misteriozni kofer, jureći 200 kilometara na sat preko Japana, na papiru je djelovala kao idealan materijal za zabavan i otkačen akcioni film.

Ipak, od dobre ideje scenariste Zaka Olkevica (pisane po romanu “Marija Bitl” Kotara Isake) do dobrog filma treba mnogo vremena, truda i talenta, a kako stara basna o kornjači i zecu već vijekovima uči, na cilj ne stiže uvijek najbrži, već najmudriji i najuporniji.

U slučaju filma “Brzina metka” (originalno “Buller Train”), od poraza u kreativnoj trci nije ga mogao spasiti ni impresivan budžet, ni vrhunska glumačka postavka sa Bredom Pitom na čelu, ni dokazani akcioni režiser Dejvid Lič (“Dedpul 2”, “Džon Vik”, “Atomska plavuša”), koji su potentnu akciono-trilersku priču i otkačeni humor predloška, treba priznati, pretvorili u eksplozivan i napet film, ali samo u prvoj polovini trke, da bi u pred samim ciljem izgubili kontrolu nad putanjom, te doslovno, ali i metaforično, iskočili iz šina, izazivajući autorsku katastrofu.

Naime, film, poput voza u kojem se dešava radnja, kreće elegantno, udobno i sigurno, dok pratimo glavnog junaka Bubamaru (Bred Pit), koji treba da uđe u pomenuti voz, pokupi kofer i mirno izađe na sljedećoj stanici. Ipak, profesionalac sa krizom identiteta, brzo otkriva da nije jedini u vozu koji traži torbu, već da za njom tragaju ubica meksičkog kartela Vuk (Benito Martinez, poznat pod reperskim imenom Bed Bani), misteriozna trovačica Stršljen (Zazi Bec), smrtonosni britanski tandem Limunada (Brajan Traj Henri) i Mandarina (Aron Tejlor Džonson), manipulativna Princeza (Džoi King) i još nekoliko krajnje opasnih jakuza likova. Naravno, uz takve putnike, leševi se munjevito gomilaju po cijelom vozu, a nad svima leti zlokobna sjenka vlasnika torbe, misterioznog ruskog mafijaša i gospodara japanskog podzemlja Bijele smrti (Majkl Šenon).

I sve u filmu funkcioniše onako kako inače funkcioniše željeznica u Zemlji izlazećeg sunca, precizno i tačno, dok Lič kombinuje vrtoglavu adrenalinsku akciju, otkačene mitske likove i bizarni crni humor u eksplozivnu žanrovsku mješavinu, na tragu scenarističke ideje “Džon Vik sreće Sneč uz mrvicu Tarantina”. Nažalost, kako  se voz primiče posljednjoj stanici, a priča svom raspletu, autori filma polako gube kontrolu nad ostvarenjem, a kad kočnice u rukama vozača ne rade najbolje, vožnja postaje “smrtonosna” za sve učesnike.

Ceh nekontrolisane vožnje prvo je platila priča koja se raspliće u krajnje predvidljivom maniru, potom i likovi koji gube ikonični status i poprimaju karikaturalne crte, da bi se potom film i vizuelno i idejno potpuno raspao u zbrci nepotrebnih CGI eksplozija i neubjedljivih scenarističkih rješenja, bacajući prvu i bolju polovinu filma u sjenku katastrofalnih odluka u samoj završnici.

Bez obzira na to što Pit istinski uživa u svojoj otkačenoj roli, autoironično se poigravajući sa svojim statusom superzvijezde i seks simbola, dok mu jednako efektno pariraju Tejlor Džonson i Martinez, dobar dio ansambla plaća ceh pogrešne scenarističke postavke, djelujući kao da su zalutali u pogrešan film, ne znajući šta da urade u njemu, sa odlično zamišljenim likovima.

Odluka da trilerski zaplet, stripovsku estetiku likova i britak humor stave u drugi plan pred vizuelnom dominacijom visokobudžetne estetike u drugom dijelu koštala je Ličov film jasne autorske vizije, pretvarajući ga u neubjedljiv omaž serijalima kao što su “Brzi i žestoki” ili “Smrtonosna misija”. Da bude gore, “Brzina metka”, na momente ispod svog spektakularnog blokbasterskog krša nagomilanog u finalu, otkriva istinsko porijeklo rasnog žanrovskog B-filma rođenog za uzbudljivi mrak bioskopa, a ne za dokono striming ubijanje vremena u fotelji dnevne sobe.

Ocjena: 3