RECENZIJA “Brzi Čarli” (2023): Krimić stare škole VIDEO

Film “Brzi Čarli” (Fast Charlie), novi film australijskog režisera Filipa Nojsa, na neki način sublimat je najboljih i najgorih osobina njegovog autorskog rukopisa, ali je u krajnjem skoru, igrajući na karte bazične žanrovske jednostavnosti i otkačeni šarm, uspio da se pozicionira u bolji dio njegove filmografije.

Iskusni zanatlija koji se probio u Holivud krajem osamdesetih psihološkim trilerom “Opasno more” u sljedeće tri decenije snimio je impresivan broj filmova i televizijskih projekata, od kojih bi trebalo izdvojiti serijal o CIA operativcu Džeku Rajanu “Patriotske igre” i “Jasna i neposredna opasnost”, uspješni akcioni triler “Svetac” te odličan forenzički triler “Skupljač kostiju” i dostojnu ekranizaciju romana “Mirni Amerikanac” književnika Grejema Grina.

Posljednjih godina uglavnom je snimao trilere i krimiće, koji su išli direktno na striming ili DVD distribuciju pa je lijepo vidjeti da se donekle vratio u formu sa zanimljivim ostvarenjem poput “Brzog Čarlija”.

Žanrovski gledano to je krimi triler o plaćenom ubici i “čistaču” Čarliju (Pirs Brosnan), koji je tri decenije radio za mafijaškog šefa Stena Mulena (Džejms Kan), ali se našao u problemu kada ambiciozni kriminalac nove generacije po imenu Prosjak (Begba Akenbage) želi ostarjelog i sve dementnijeg Stena ukloniti sa puta i preuzeti njegove poslove u Biloksiju, sijući leševe na sve strane.

Jednostavna priča, koju je na osnovu knjige Viktora Gišlera “Gun Monkedžs” adaptirao scenarista Ričard Venk, suštinski slijedi klasične motive B-filma, prije svega kroz zaplet baziran na vječnoj priči o izdaji i osveti uz pojačanu dozu nasilja i krvi, ali je u ovoj varijanti utisak pojačan žestokim humorom, bizarnim likovima i sirovom kamerom u maniru dokumentaristički Si-Es-Aj serija.

Lišen velikih ambicija i sa skromnim budžetom na raspolaganju veteran Nojs je mudro akcent bacio na režisersku dinamiku i glumački šarm, dajući svom filmu prijeko potrebne doze adrenalina i privlačnosti, kako bi ga izvukao iz prosječnosti žanrovskog geta. Ogromnu pomoć u tome imao je od Brosnana, koji od Džejmsa Bonda (uz simpatičnu pištoljsku posvetu agentu 007) nije imao ovako dobru rolu i evidentno je da uživa u svakom kadru, dok ispaljuje ironične komentare rešetajući negativce, šarmirajući Marsi Kramer (Morena Bakaro), a sve to dok sanja o zasluženoj penziji u idili Toskane. Jednako ubjedljivo mu parira simpatična Bakaro, koja bez ustezanja koristi svoju latino harizmu glumeći energičnu ženu koja je izborom muža napravila kardinalnu životnu grešku, ali ne planira ostatak života da provede u izigravanju žrtve već se bavi prepariranjem životinja sanjajući o naučnoj karijeri, dok sa druge strane veteran Kan u svojoj posljednjoj filmskoj roli, bez većih problema, daje portret ruševnog krimi bosa na zalasku karijere.

Ostatak ekipe istina ne prati jednakim intenzitetom glavne vedete, ali ionako većina njih služi da popije metak u obračunu mafijaša starog kova sa novom generacijom krimosa, kojima ništa nije sveto pa i ne bi trebalo da daju šekspirovske nastupe, već da obave svoj posao i nestanu iz kadra, uglavnom kao hrana za krokodile u močvarnom okruženju Misisipija.

Ukratko, “Brzi Čarli” je klasični, staromodni primjer B-filma koji je na talenat i iskustvo autorske ekipe izvukao maksimum iz svojim skromnih atributa, kako bi odigrao za publiku iznad svojih mogućnosti, što je svakako za respekt i poštovanje. Posebno u eri vladavine filmova visokih produkcijskih i autorskih ambicija, koji robujući sudaru ideoloških i budžetskih diktata, često zaboravljaju da publika od filma ponekad traži običnu bioskopsku zabavu i ništa više od toga.

Ocjena  4