RECENZIJA “Balerina” (2023): Zaplešite na korejski način VIDEO

U godini kada je moćni holivudski studio “Lajonsgejt” snimao spin-of akcionog serijala “Džon Vik” pod nazivom “Balerina” sa Anom de Armas u glavnoj roli, striming servis “Netfliks” objavio je južnokorejski akcioni film istog naziva u režiji Li Čung-Hjuna.

I Lijev film dolazi iz žanra akcionog trilera i za glavnog protagonistu ima isto lik ženske akcione heroine, što bi se moglo posmatrati na više načina, kao zanimljiv splet okolnosti, jedna od tačaka u tihom ratu na relaciji strimeri - veliki studiji ili neka vrsta pravde za žanr južnokorejskih akcionih trilera, kojima cijela franšiza “Džon Vik” duguje u kreativnom smislu. U svakom slučaju, šta god da je motiv, prva dalekoistočna “Balerina” je tu i, za razliku od Holivuda, očekivano nema previše ograničenja u pogledu cenzure pa smo dobili brutalan i krvav film iz osvetničkog žanra sa naglašenim feminističkim lajtmotivom.

Film nam u prvih nekoliko minuta efektno predstavlja glavnu junakinju, koja u lokalnoj prodavnici upečatljivo rasturi grupu lokalnih huligana, da bi nas potom uveo u priču o prijateljstvu/ljubavi dviju žena, od kojih je jedna tjelohranitelj po imenu Jang Ok-Ju (u više nego nadahnutom tumačenju Jeon Jong Seo), a druga balerina Čoi Min-He (Park Ju-Rim) koja počini samoubistvo nakon što je iskoristi član bande trgovaca ženama i narkoticima, ljigavi zavodnik i ucjenjivač porno-snimcima Čoi-Pro (Kim Ji-Hon). Posljednja želja stradale balerine je osveta i nakon dužeg prologa, u kojem upoznajemo glavne aktere i postavlja se pozornica za finalni obračun, slijedi žestoki osvetnički pohod u krvavom akcionom baletu pesnica, sječiva, metaka i plamena.

Možda je sama priča dramaturški postavljena naivno i stereotipno, na principu “nježno/žensko/platonsko prijateljstvo protiv grubo/muško/seksualnog koristoljublja”, ali Li Čung zna da je njegov scenario samo pokretač likova od tačke A do tačke B, dok je njegov režiserski zadatak da od toga napravi rasni akcioni spektakl u maniru njegovih uzora poput Džona Vua, samo sa fokusom na ženskog protagonistu. Poigravajući se vizuelnim i zvučnim elementima filma, kamerom, muzikom, montažom i glumačkim doprinosom ekipe, on postavlja vrtoglav adrenalinski tempo kada akcija krene, ne žaleći protagoniste, dok s druge strane ravnotežu prave melodrama i crni humor, na granici grotesknog i prenaglašenog, u najboljoj tradiciji slepstik komedije poput sjajne scene nabavke oružja.

Svjestan da je njegova ideja čista bioskopska eksploatacija, Li kao režiser u prvi plan stavlja stil nad suštinom, što je u ovoj postavci bila rizična odluka, jer je “Balerina” zabavan i napet film sa prelijepim kadrovima akcionih scena, ali spor i sjetan kada akcije nema, sa previše flešbek melanholičnih momenata iz prošlosti glavne junakinje.

Pucnjava u sjedištu bande dostojna je epskih revolveraških obračuna Džona Vika, dok je “slašerski” obračun u hotelu otkrio novu dimenziju noževa i motornih testera u filmskoj akciji, ali šteta je što ih nema više kako bi se film kompresovao brže, držeći nivo adrenalina konstantno visoko, od snažnog početka do stvarno ubitačnog finala.

U svakom slučaju, južnokorejska “Balerina” je atraktivan, napet i dosta siroviji omaž žanru akcionih trilera, sa odličnom akcionom heroinom u prvom planu i više nego vrijedan gledanja. U brojnim momentima “Balerina” je čak i superiornija u odnosu na holivudsku konkurenciju, ali je ograničena u krajnjem dometu, prije svega zbog naglašenih artističkih ambicija svog autora, koje na momente znaju biti zanimljive, ali s druge strane, daju previše nepotrebnih varijacija u narativnom ritmu, kvareći tako dobar utisak njegovog filma kao cjeline.

Ocjena: 4