RECENZIJA “Asoka” (2022): Heroji u lavirintu mitologije VIDEO

Od momenta kada je Dejv Filoni preuzeo u svoje ruke kreativnu palicu franšiza “Ratovi zvijezda”, vrativši je sa ivice ponora, uspjehom prve, odlične sezone serije “Mandalorijan” (2019), novi proizvodi iz najpopularnije franšize današnjice stižu kao na industrijskog traci.

Kreativni pogon “Lukasfilma”, nošen bogatstvom i moći studija “Dizni”, do sada je izbacio dva nastavka “Mandalorijana”, po jednu sezonu serija “Knjiga Bobe Feta” i seriju “Obi-Van Kenobi”, prvu sezonu “Andora” i nekoliko animiranih serijala “Otpor”, “Loša četa” , “Vizije” i “Priče o džedajima”. Problem je što većina njih, osim igrane serije “Andor” i animiranih serijala”, nije ni blizu kvaliteta dostojnog mitskog uspjeha matične franšize ili novijih filmova poput “Odmetnika jedan”, jer je producentska šapa “Diznija” ostavila trag na slobodi autora okupljenih oko ovih projekata.

Kako stoje stvari sa serijom “Asoka” (Ahsoka), koja je pod vođstvom Dejva Filonija, idejno direktno nastala iz svemira njegovih animiranih serijala “Klonski ratovi” i “Pobunjenici”? Djeluje bolje od većine novih dijelova sage o dalekoj galaksiji, poput “Kenobija” ili “Bobe Feta”, ali nekoliko lakomislenih grešaka i prevelik dug prema samoj mitologiji franšize, koštala je ekipu, okupljenu oko džedaj ratnice Asoke Tano, pravog trijumfa koji je zaslužila svojom borbenošću i šarmom.

Naime, odlična priča koja prati Asoku Tanu (Rozario Doson), prilično netipičnu figuru džedaj reda, vječnu buntovnicu i učenicu Anakina Skajvokera (Hajden Kristijansen), koja uz pomoć nekoliko junaka poznatih pravovjernim ljubiteljima franšize poput generala Here Sindule (Meri Elizabet Vinsted), Asokine učenice Sabine Vren (Nataša Liju Bordizo), mladog džedaja Ezre Bridžera(Eman Esfandi) i androida Hujanaga, kreće u u potragu za nestalim velikim Admiralom Trona (Lars Mikelsen) bespotrebno je zakomplikovana i razvodnjena u finalu sezone. Jednostavan, ali funkcionalan zaplet o misterioznoj  prijetnji u koju unutar Nove republike niko ne vjeruje,  osim glavnih junaka, sjajno otvara seriju uvodeći publiku u priču, za koji nije potrebno pretjerano predznanje o univerzumu “Ratova zvijezda”. Dinamičan, akcioni tempo režije i prepoznatljivi pozitivci, uz upečatljive karaktere glavnih antagonista poput  bivšeg džedaja Bajlara Skaja (Rej Stivenson) i njegove učenice Šin Hati (Ivana Sakno), datomirske vještice Morgan (Dijana Li Inosanto) te naravno Admirala Trana, doslovno tjeraju tvrdokorni fandom na suze radosnice, a na neke od scena poput Tronovog pojavljivanja u stilu stadionskih koreografije Leni fon Rifenštal, doslovno oduzimaju dah svojom upečatljivošću, šta god mislili o ovoj franšizi.

Prebacivanje fokusa “Asoke” na ženske likove, izveden je nenametljivo i bez agresivne “vouk” agende, glumački likovi briljiraju, posebno pokojni Rej Stivenson, koji kao posrnuli džedaj Bajlar Skaj, krade svaku scenu u kojoj se pojavi, ali ni ostatak ekipe na čelu sa Rozario Doson ne zaostaje mnogo za njim, dajući jedan od boljih kastinga unutar kompletne franšize.

Naravno, tamo gdje se krije sjeme uspjeha, krije se i začetak problema, a u ovom slučaju to su vječna glad “Diznija” za novim sezonama i nepotrebno podilaženje fandomu sa nakrcavanjem prepoznatljivih likova i motiva iz mitologije serijala u novu priču. Rezultat je mlak završetak gdje se ništa ne raspliće, već se sve ostavlja otvorenim za nastavke priče uz pomalo tragikomična rješenja (zombi jurišnici, otvoren juriš na ratnu krstaricu i slična brzopotezna rješenja) u finišu, nepotrebno komplikovanje centralnog zapleta i višak, uglavnom nepotrebnih likova u posljednje dvije epizode.

Zbog takvog brzopletog i nedorađenog pristupa, umjesto novog remek-djela poput “Andora”, dobijamo dobar nastavak “Mandalorijana” i animiranih “Klonski ratovi/Pobunjenici” serija, što je svakako dobra stvar za sve fanove, ali heroji okupljeni oko Asoke Tano, zaslužili su mnogo više,  nakon teške odiseje kroz dvije galaksije i monumentalni mitološki lavirint “Ratova zvijezda”.