RECENZIJA “After Life” (2022): Anđeo prljavog jezika

Nakon što je vodeći ceremoniju dodjele “Zlatnih globusa”, nekoliko puta brutalno izvrijeđao holivudsku elitu, slavni komičar Riki Džervejs je 2019. godine, po svemu sudeći, kao nagradu dobio odriješene ruke od “Netfliksa” za svoju autorsku seriju “After life”.

Šalu na stranu, rizična scenaristička kombinacija ciničnog i oštrog humora s jedne strane i bolne melodrame o gubitku voljenih s druge strane, nošena njegovom vulkanskom autorskom energijom i glumačkim šarmom kompletnog ansambla povezana je u uspješnu cjelinu, koja je postala hit na vodećem svjetskom striming servisu, dočekavši i drugu sezonu tokom 2020. godine, a potom i treću sezonu, emitovanu 14. januara ove godine.

Čuveni komičar briljirao je kao scenarista, režiser i glumac, dokazavši da je mnogo više od televizijske zvijezde, koja je do slave stigla pomjerenim smislom za humor i oštrim skečevima na račun slavnih.

U pomenutoj aktuelnoj i završnoj  trećoj sezoni, Džervejs je nadmašio sam sebe, igrajući se publikom poput lutkarskog majstora,  vodeći je s lakoćom od smijeha do suza kroz svih šest epizoda, do ubjedljivog i razoružavajućeg finala. Da bude bolje on pri tome nije pravio kompromise, već se kroz usta svog glavnog junaka, slomljenog, bijesnog i ogorčenog novinara Tonija Džonsona obrušava bez milosti na sve i svakog, ko mu se učini vrijednom metom za strelice njegovog crnog humora.

U izmišljenom gradiću Tamburi i redakciju lokalnih novina, vijesti o političkoj korektnosti nisu stigle, jer glavna vedeta ovog medija, pomenuti Džonson ne vodi pretjerano računa koga će napasti. Riki tj. Toni jednakim žarom, žestoko i teško vrijeđa bijele i crne, mršave i debele, strejt i gej likove, bogate i siromašne, sportiste i antisportiste, ružne i zgodne, stare i mlade (uključujući i jednu glasnu bebu), religiozne i ateiste, nadređene i podređene, pokušavajući da sakrije sopstveni bol i usamljenost nakon smrti supruge, tjerajući ljude od sebe. Srećom, brzo postaje jasno da je njegov prljavi jezik samo sredstvo kojim krije svoje anđeosko srce što njegovi prijatelji brzo shvataju i nimalo slučajno udovica En u jednom momentu njega naziva anđelom koji spasava ljude.

U tom momentu postaje jasno zašto je dramska linija scenarija ekstremno naglašena kao humoristička i zašto melodrama stalno balansira na samoj ivici kiča i patetike. Odgovor je jednostavan - kako bi uspostavila ravnotežu s brutalnom bujicom komičarskih uvreda, koji bi bez svog pandana odvela seriju u besmisleni televizijski traktat politički nekorektnog humora, koji je sam sebi svrha.

Riki je dovoljno iskusan i dovoljno talentovan da ne dozvoli da se serija pretvori u šou jednog čovjeka, koliko god on dobar bio, već se okružio gardom iskusnih veterana i mladih snaga britanskog glumišta, koji su sve tri sezone maestralno nosili svoje uloge, kako god su one bile napisane, kao krajnje obične ili krajnje bizarne ličnosti. Jednostavna kamera, koja u maniru kućnog video-snimka, bez radikalnih kadrovskih zahvata prati glumce i njihovu međuigru, te naglavaša emocionalnu patinu i ljudsku uvjerljivost glumačkih karaktera, koji savršeno zaokružuju jednostavan, ali ne i banalan pristup serije.

Stvarni život u jednakom omjeru čini i tuga i radost, kao plakanje i smijeh ili bol i sreća, zbog čega ne vrijedi praviti njegov televizijski pandan bez sličnog pristupa. Riki to zna, u trećoj sezoni, saznajemo i mi gledajući kako Toni Džonson, taj mrzovoljni anđeo boli, bijesa i cinizma, svojim prljavim jezikom liječi rane stanovnika Tamburija. Tog svijeta u malom u čijim je stanovnicima lako prepoznati svakog od nas, a potom nakon završenog posla tiho iščezne u ništavilu ili ode tamo gdje žive anđeli.