Желите да дате име новој планети? Само напријед!

Б92
Желите да дате име новој планети? Само напријед!

Париз - Интернационални комитет задужен за давање назива планетама, звијездама и осталим звјезданим тијелима, објавио је да ће сада сви људи бити у прилици да предлажу имена за новооткривена небеска тијела, преноси Б92.

Интернационална унија астронома (IUA) основана је у Паризу 1919. године има више од 11.000 чланова, што је чини једним од најмјеродавнијих ауторитета у овом пољу.

Без постојања интернационалних закона који се тичу коришћења планетарних имена, одлука о именовању нових открића углавном је ствар консензуса.

Комитет се на овај потез одлучио како би укључио ширу јавност у астрономске теме, а приједлози се могу слати на сљедећи мејл: [email protected].

Прије слања приједлога, предлажемо вам да прочитате нека од правила која би требало узети у обзир приликом смишљања имена:
- дужина имена не би требало да премашује 16 карактера;
- идеално би било када би у питању била једна ријеч;
- такође, име би требало да буде лако за изговор на што већем броју језика;
- не би требало да буде слично постојећим именима астрономских објеката;
- имена не би требало да буду она кућних љубимаца;
- имена комерцијалне природе неће бити узимана у обзир.

Упркос овој демократској одлуци, IUA је недавно ставио вето на именовање новог мјесеца који орбитира око Плутона.

Комитет није желио да овај мјесец понесе име Вулкан – у питању је родна планета Спока из популарне филмске франшизе „Звјездане стазе”.

Вилијам Шатнер, глумац који је тумачио лик капетана Кирка у „Звјезданим стазама”, покренуо је кампању на “Твитеру” након што је Сети институт открио два нова мјесеца и потом тражио од људи да изаберу имена која су им већ била понуђена.

Имена је требало да буду изабрана из класичне митологије и да имају повезаност са подземним свијетом: Вулкан је убједљиво однио побједу са 174.062 гласа, а одмах иза су се нашла имена Кербер и Стикс.

Међутим, IUA је одабрао имена Кербер и Стик за имена два нова мјесеца одбијајући Вулкан „зато што је ием већ било искоришћено за фиктивну планету између Меркура и Сунца”.

Посљедње звјездано тијело које очекује име је нови мјесец који орбитира око Нептуна.