Водена пара откривена на површини Европе

Агенције
Водена пара откривена на површини Европе

Прије четрдесет година свемирска летјелица "Војаџер" снимила је прве детаљније фотографије Европе, једног од 79 Јупитерових мјесеца. На њој су тада откривене пукотине смеђе боје које као да су прошарале цијелу Европу те су научници тада почели да истражују шта тачно оне значе и како су настале.

Ускоро је откривено да би оне могле указивати на скривени океан испод залеђене површине, из којег вода путем гејзира избија на површину. Међутим, астрофизичари до сада нису успјели да емпиријски докажу ту хипотезу, односно потврде да се у тим планетарним водоскоцима стварно налазе молекули воде, пише НАСА.

Међутим, недавно је међународни истраживачки тим НАСА института "Goddar Space Flight Center " у Мериленду први пут забиљежио појаву водене паре изнад површине Европе. Појаву водене паре уочио је телескоп "Кек" на Хавајима.

Путем његовог спектрографа измјерен је хемијски састав планетарне атмосфере. Наиме, молекули воде током интеракције са соларним зрачењем емитују специфичне фреквенције инфрацрвеног свјетла.

Потврђена присутност водене паре указује на три могуће опције. Прва опција је та да испод залеђене површине Европе постоји океан који је можда двоструко већи од Земљиног. Друга опција је та да се испод површине Европе налазе плитки резервоари воде која потиче од отопљеног леда, а трећа је да снажно зрачење Јупитера подиже честице воде с његове замрзнуте површине (ова могућност је најмање вјероватна јер су недавне студије показале да такав механизам не би могао бити извор уочене водене паре).

- Широм читавог Сунчевог система можемо наћи двије од три битне компоненте за развој живота: есенцијалне хемијске елементе (угљеник, водоник, кисеоник, фосфор и сумпор) те изворе енергије. Међутим, трећу компоненту, текућу воду, није баш тако лако наћи изван наше планете. Иако још нисмо открили текућу воду, пронашли смо сљедећу најбољу ствар - водену пару - рекао је један од научника који се баве испитивањем ове области Лукас Паганини.