Вјетрови одували атмосферу с Марса

Приредио: Борис Ђурић
Вјетрови одували атмосферу с Марса

Вашингтон - Соларни вјетрови утицали су на драстичну промјену климе на Марсу и губљење густине атмосфере и великих површина са водом, што директно доводи у питање тврдње о могућности живота на тој планети.

Открила је то америчка свемирска агенција (NASA) презентујући податке које је њена сонда "Мејвен" сакупила за више од двије године кружећи око Црвене планете.

Радикална трансформација из топлог свијета са великим воденим површинама, које су вјероватно подржавале живот, у тренутно стање хладног, сувог и пустињског свијета, који не подржава животне облике, проузрокована је ударом честица моћних соларних вјетрова у Марсову атмосферу који су је просто одували.

- Процес драматичне трансформације Марса из планете која је личила на Земљу у суво и негостољубиво подручје почео је прије 4,2 милијарде године када се планета почела хладити и губити глобално магнетно поље - рекао је Брус Џакоски, главни истраживач пројекта "Мејвен" са Универзитета Колорадо. NASA је лансирала летјелицу "Мејвен" у новембру 2013. године са циљем прикупљања података о атмосфери Марса и утврђивању узрока губитка атмосфере, у чему је и успјела. Када је стигао у септембру 2014. године до Марса орбитер је започео проучавање атмосфере и прикупљање података који сада чине основу за скоро 50 истраживачких радова. Орбитер "Мејвен" је био природни пандан истраживању површине Марса, које је вођено уз помоћ ровер возила "кјуриосити". Ровер је помогао да NASA дође до веома значајног открића о постојању течне воде на Марсу, а "Мејвен" је проучавао гдје је нестала.