У орбити Земље откривен тројански астероид

Независне
Foto: илустрација

Астероид откривен у Земљиној орбити, широк око 1,2 километара, могао би остати у орбити наше планете још најмање 4.000 година, а да не представља никакву опасност, објавили су шпански научници.

Користећи податке телескопа у Чилеу, Аризони и Канарским острвима, научници су дали до сада најопсежнији опис астероида, названог 2020 XЛ5 и први пут откривеног прије двије године.

Потврдили су да је то један од само два од такозваних тројанских астероида који путују као супутници Земље.

Кружи истом стазом као и Земља

Тројански астероиди могу бити луталице у Сунчевом систему, као што се чини да је случај с овим, или представљају материјал који је остао од формирања њихове матичне планете. Они остају заробљени планетарним гравитацијским силама и након тога круже око Сунца истом стазом као и та планета.

Чини се да је ово астероид Ц типа, што је једна од најчешћих врста у Сунчевом систему, према маучнику Тонију Сантана-Росу са Универзитета Алицанте и Институту свемирских наука Универзитета у Барселони, главном аутору студије објављене у часопису НЦ.

Ти астероиди су тамне боје и садрже пуно угљеника уз стијене и минерале.
"2020 XЛ5 не представља пријетњу Земљи"

"2020 XЛ5 не представља пријетњу Земљи. Очекујемо да ће остати у својој тренутној стабилној орбити најмање сљедеће 4.000 година", рекао је научник и коаутор студије Цесар Брицено из америчке Националне задужбине за науку НОИРЛаб.

Он је на удаљености од Земље која варира од 90 милиона км до 270 милиона км. Астероид заузима једну од пет такозваних Лагрангеових тачака - положаја у свемиру гдје објекти теже да остану на мјесту. Тих пет мјеста омогућују стабилне орбите због конкурентских гравитацијских сила Земље и Сунца. Овај се налази на ономе што се зове Л4 тачка.

Једини други тројански астероид виђен око Земље, откривен прије 12 година, такође у точки Л4, назван је 2010 ТК7. Мањи је, с промјером од око 400 метара. Такође се сматра да је заробљен Земљином гравитацијом док је "тумарао" Сунчевим системом.

Астероид 2020 XЛ5, први пут откривен у децембру 2020. помоћу телескопа на Хавајима, можда је био заробљен Земљином гравитацијском силом прије неких 500 и 1.000 година, рекао је Сантана-Рос.

Бројни тројански астероиди насељавају наш Сунчев систем, а највећа планета Јупитер има их готово 10.000, рекао је Сантана-Рос. НАСА је прошлог октобра лансирала свемирску летјелицу названу Луцy како би их истражила.
Тројански астероиди

Тројански астероиди су такође пронађени око Нептуна (њих 28), Марса (четири), Урана (два) и Венере (један).

"Јупитер је див у сваком смислу, па и у смислу масе. Очистио је своју околину од других објеката и прикупио хиљаде објеката на својим тачкама Л4 и Л5", рекао је Сантана-Рос.

"Земља има деликатније окружење, с блиским гравитацијским конкурентима попут Венере, Марса или чак Мјесеца. Стога ће гравитацијске несталности на 2020 XЛ5 на крају омогућити том астероиду да побјегне из тачке стабилности Л4."

Сантана-Рос је рекао да би могло бити још тројанских астероида око Земље које тек треба открити. Двије Лагрангеове тачке у којима би могли постојати, Л4 и Л5, тешко је проматрати са Земље.

"Сваки астероид који кружи око ових тачака биће видљив само током кратког периода близу сумрака, на врло ниским висинама изнад хоризонта", додао је Сантана-Рос.

"Ако своје највеће телескопе усмјеримо ниско изнад хоризонта и близу сумрака, сигуран сам да ћемо наћи још изненађења."