Шта крије изгубљена теорија Алберта Ајнштајна?

Huffington Post
Шта крије изгубљена теорија Алберта Ајнштајна?

Рукопис који је деценијама лежао непримjећен пред очима научника открио је да је Алберт Ајнштајн некада размишљао о алтернативној верзији теорије коју данас познајемо као теорију Великог праска, предлажући теорију по којој се свемир ширио постепено и вjечно.

Недавно откривен рад, написан 1931. године, подсjећа на теорију коју је први представио британски астро-физичар Фред Хојл скоро 20 година касније.

Ајнштајн је убрзо напустио ову идеју, али рукопис открива његово континуирано оклијевање да прихвати да је космос створен из једног експлозивног догађаја.

Докази о Великом праску први пут су се појавили двадесетих година прошлог вијека када је амерички астроном Едвин Хабл открио да се далеке галаксије удаљавају и да се простор шири.

Међутим, Хојл је сматрао да се свемир шири бескрајно и да задржава прилично константну густину. Ово може да учини додајући нову материју, са елементарним честицама које се спонтано појављују из простора, сматрао је Хојл.

Честице би се потом збијале како би стварале галаксије и звијезде, а оне би се појављивале у правој размјери како би попуниле простор који је настао ширењем свемира.

Новооткривени документ показује да је Ајнштајн ово описао знатно раније.

„Како би густина остала непромијењена, потребно је да се константно појављују нове честице материје", стоји у Ајнштајновом раду.

Овај рукопис налазио се пред свима у Архивама Алберта Ајнштајна у Јерусалиму и потпуно бесплатно је доступан свима путем интернета – али је првобитно погрешно класификован као прва верзија друге његове теорије.

„Овај рукопис је вјероватно прва верзија једне занимљиве идеје, али је она брзо напуштена пошто је аутор схватио да се само заварава", изјавио је космолог Џејмс Пеблс са Универзитета Принстон.

Међутим, чињеница да је Ајнштајн експериментисао са овом теоријом показује његово одбијање да прихвати идеју Великог праска, коју је сматрао „ужасном", иако су други теоретичари показали да она представља природну последицу његове генералне теорије релативности.