Први пут објављене фотографије Нептуна и Урана у боји, изгледају другачије од очекиваног

ГС
Foto: ББЦ

Наше идеје о бојама планета Нептуна и Урана биле су погрешне, открива истраживање које су водили британски астрономи. Слике из свемирске мисије из 1980-их показале су да је Нептун богато плав, а Уран зелен.

Али студија је открила да су оба два ледена дивовска планета сличне нијансе зеленкастоплаве. Испоставило се да су раније слике Нептуна биле побољшане како би показале детаље атмосфере планета, што је промијенило његову праву боју.

Астрономи већ дуго знају да већина модерних слика двају планета не одражава тачно њихове праве боје, каже професор Патрик Ирвин са Универзитета у Оxфорду, који је водио истраживање.

"Иако је умјетно засићена боја била позната у то вријеме међу планетарним научницима , а слике су објављене с описима који то објашњавају, та се разлика с временом изгубила", појаснио је.

Роберт Маси, замјеник директора Краљевског астрономског друштва (РАС), објаснио је да је побољшање слика нормалан поступак у астрономским истраживањима.

"Били бисте глупи гледати астрономску слику и не мислити да је побољшана. Морају бити, јер се тако обрађују да би се видјеле ствари. Није да је постојала нека завјера да се то затаји од јавности!", казао је Маси.

Професор Ирвин и његов тим обрадили су изворне податке како би произвели оно за што се тврди да је "најтачнији приказ досад" боје Нептуна и Урана.

Првобитна заблуда настала је јер су слике оба планета снимљене Насином свемирском летјелицом Војаџер 2 забиљежиле своје слике у три различите боје.

Слике су поновно комбиноване како би се створиле сложене слике у боји, које нису увијек биле тачно уравнотежене. Контраст је такође снажно појачан како би се истакнули детаљи у облацима, тракама и вјетровима планета. У случају Нептуна, оба процеса учинила су га плавијим него што је стварно био.

У недавној студији истраживачи су користили податке из Хабл Спејс Телескоп Имаџинг Спектрограф и Мулти Јунит Спектроскопик Експлорер на врло великом телескопу Европског јужног опсерваторијума.

У оба инструмента, сваки пиксел је континуирани спектар боја што истраживачима омогућује да произведу праве боје обају планета.

Анализа је открила да су Уран и Нептун сличне нијансе зеленкасто плаве, иако су истраживачи пронашли малу разлику. Нептун има благи наговјештај додатног плаветнила, за што модел открива да је то због тањег слоја измаглице на том планету.

Студија је такође показала да се Уран чини мало зеленијим током љета и зиме, када је један од његових полова усмјерен према Сунцу. Али током прољећа и јесени, када је Сунце изнад екватора, има плавију нијансу. Истраживање је објављено у Мјесечним обавијестима РАС-а, пише ББЦ.