Ово је најрjеђа ствар у универзуму

Agencije
Ово је најрjеђа ствар у универзуму

Шта је ријеђе од звијезде падалице и од дијаманта? Шта је толико ријетко, ређе од било ког минерала или метала, толико ријетко да уколико бисте скенирали цијелу Земљу, нашли бисте свега 28 грама тога.

У питању је нешто толико ријетко да никада није директно виђено зато што уколико бисте сакупили довољно тога, само би нестало од сопствене радиоактивне топлоте.

Довољно је само да погледате у периодни систем и потражите Ат – астатин, У питању је елемент са 85 протона спакованих у његовом језгу, зато је добио и атомски број 85.

Проблем ријеткости лежи у чињеници да природа изгледа не ужива у 85 протона спакованих на малом простору. Чим се они згурају, дјелићи нуклеарног материјала се или избаце или додају, и онда то више није астатин.

Овај елемент има животни вијек од 8 часова.

Поређења ради, бизмут губи половину својих атома у 20 милијарди милијарди година.

Међутим, како открити нешто што се не може видјети нити наћи? Судећи по научнику Сему Кину, уколико вјерујете да је ту, појавиће се.

Сем објашњава да када је периодни систем елемената састављан нико није видио атом са 85 протона, али се вјеровало да уколико буде пронађен, биће сличан јоду.

Мислећи да ће се појавити, токм 30-их година прошлог вијека многи научници су покушали да створе „елемент 85”.

Након бројних покушаја, три научника са Берклија успјела су да створе „елемент 85” и тако је он постао астатин.

Неколико година касније, астатин створен у лабораторији убачен је у заморчиће и његови трасгови су откривени у тироидној жлијезди глодара, на мјесту гдје се иначе налазио јод. Елемент се понашао попут јода. Научници су сада били сигурни у своје откриће.