Откривена водена пара на Цересу

Агенције
Откривена водена пара на Цересу

До сада смо знали да воде има на кометама и на неким сателитима (нпр. Европа). Од прије неки дан знамо да је има и на астероидима (тачније, на планетама патуљцима).

Тим научника из ЕСА (European Space Agency) и придружених институција је, користећи HIFI инструмент са сателита Херсцхел, детектовао апсопрционе линије водене паре на Цересу. Церес је објекат из астероидног појаса, пречника око 950км. По класификацији из 2006. године, спада у планете патуљке.

Водена пара је детектована тако што је анализиран спектар Цереса. У њему су примjећене апсорпционе линије које одговарају молекулу воде. Ове линије настају тако што вода, која се налази у "атмосфери" Цереса, апсорбује одређене фреквенције свјетлости која освијетљава површину објекта и рефлектује се од њега. Најједноставније објашњење за поријекло водене паре је сублимација леда који прекрива површину Цереса. Неки модели су и до сада предвиђали да је ова планета патуљак прекривена леденим омотачем, а сада за то постоји и непосредан доказ. Рад је објављен у престижном часопису "Nature."

За овакво откриће је инструмент у свемиру као што је Херцхел практично неопходан, зато што би у супротном било јако тешко одвојити ову линију воде од многобројних линија које припадају спектру Земљине атмосфере. Много прецизније и детаљније информације можемо очекивати за нешто више од годину дана, од NASA-ине мисије "Down". Ово откриће је јако важно за наше разумијевање настанка и еволуције Сунчевог система.

Иначе, ово је трећи велики астрономски догађај ове недеље, након непосредне детекције медјугалактичке материје и експлозије супернове у галаксији М82.