Откривена прастара и најдаља галаксија

Танјуг
Откривена прастара и најдаља галаксија

Вашингтон - Европски и амерички астрономи изјавили су да су пронашли досад најудаљенију и најстарију галаксију, звјездани кастер стар 13,2 милијарде година, јавља Танјуг.

Свјетлост која допире данас до Земље од ове галаксије, под називом МAЦС 1149-ЈД, је веома стара, пише британски научни часопис "Нејчур".

Зраци су послати 490 милиона година након "Великог праска" којим је свемир настао пре 13,7 милијарди година.

- Према нашим процјенама, галаксија је настала мање од 200 милиона година након Великог праска - наводе астрономи.

Истраживачи су досад пронашли више од 100 галаксија за које вјерују да су се формирале између 650 и 850 милиона година након настанка свемира.

Међутим, само се за једну, откривену прошле године, може са сигурношћу датирати старост на 500 милиона година.

Галаксија МAЦС 1149-ЈД уочена је помоћу нове технологије у астрономији.

Наиме, овако удаљене галаксије зраче слабије од свеће на Мјесецу и не могу се директно детектовати телескопима са Земље.

Да би у овом случају "ухватили" свјетлост, астрономи су посегли за тзв. ефектом гравитационог сочива који се јавља када објекат снажне гравитације савије свјетлост која потиче од неког удаљеног извора према једној жижној тачки, чинећи удаљени објекат ближим.

Истраживање, током којег су коришћени телескопи Хабл и Спицер, предводио је астроном Веи Yенг са Универзитета Yонс Хопкинс у Балтимору.