Откривена планета слична Земљи

Aгенције
Откривена планета слична Земљи

Европски астономи су регистровали планету масе приближне Земљи, која орбитира око звијезде најближе Сунцу.

Ово откриће представља револуцију у лову на егзопланете - свјетове који постоје у другим соларним системима - премда сама планета није „друга Земља" јер је лоцирана у ужареној зони.

Планета се налази близу звијезде Алфа Кентаури Б, једног од система троструких звијезда који је удаљен 4,3 свјетлосне године од нас, у космичким терминима - такорећи у нашем комшилуку.

До овог открића је дошло посматрањем малих осцилација у кретању звијезде, проузрокованих гравиратационим привлачењем оближње планете.

Овај сигнал „је мајушан али реалан", казао је Гзавије Димиск из Женевске опсерваторије у Швајцарској. „Ово је изванредно откриће које је нашу технологију довело до крајњих граница".

Транзитна планета је узроковала да се звијезда креће напред-назад у односу на Земљу, мање од два километра на сат. Кретање детектовано уз помоћ HARPS-а, спектографа високе прецизности смjештеног у Европској јужној опсерваторији (European Souther Opservatory / ESO) у Ла Сили, дубоко у пустињи Атакама у Чилеу.

Било је потребно на стотине опсервација током више од четири године да би се те осцилације издвојиле од других свjетлосних сигнала.

Резултати овог истраживања објављени су у часопису Nature и показују колико смо технички напредовали у проучавању егзопланета од када је прва примjећена 1995. године.

Од тада је регистровано преко 750 егзопланета, а још 2.300 њих чека на потврду. Ниједна, међутим, није величине Земље и у насељивом подручју као ова, што ће свакако поткрепити теорије да живот може да постоји изван нашег свијета.

„Година" на новооткривеној планети око Алфа Кентаури Б траје само 3,236 дана, што значи да је лоцирана свега 6 милиона километара од своје звијезде. Међутим, тек се чекају нова открића која ће бити још узбудљивија, надају се астрономи.

„Статистичка проучавања егзопланета наговјештавају да су планете малих маса највероватније формиране у оквиру вишепланетарних система", преноси Nature. „Тако да постоји велика вjероватноћа да друге планете круже око Алфа Кентаури Б, можда чак и у њеној зони гдjе је могућ живот (на удаљености која омогућује ни претоплу ни прехладну температуру, већ довољну да се одржи течна вода од које зависи живот).

Алфа Кентаури Б и Алфа Кентаури А су двиjе звијезде сличне Сунцу. Трећа звијезда у њиховом систему је нешто удаљенија и хладнија и зове се Проксима Кентаури.

Те звијезде су нам веома близе у смислу космичке удаљеностии с обзиром да је наша галаксија Млијечни пут пречника око 100.000 свјетлосних година. Међутим и поред тога ми не можемо да допремо до њих помоћу ракетне технологије којом тренутно располажемо.