Откривен пети Плутонов мјесец

Агенције
Откривен пети Плутонов мјесец

Патуљаста планета Плутон има и пети сателит, открио је тим астронома уз помоћ телескопа “Хабл”.

Привремено именован “С/2012 (134340) 1 ”, или П5, нови мјесец откривен је анализом девет сетова фотографија које је начинила камера на “Хаблу” крајем јуна и почетком јула.

Процијењује се да је новооткривени сателит сићушан, ширине свега око 10 до 24 километара, и неправилног облика, те да му је пречник орбите око Плутона око 93.000 километара.

Научници сматрају да је могуће да Плутон има још сателита.
- Откриће толиког броја малих месјеца указује нам да мора да постоји још много ситних честица које се непримјећено крећу Плутоновим системом – изјавио је Харолд Вивер, истраживач Лабораторије за примјењену физику при Универзитету “Џон Хопкинс” и члан тима који је открио нови објекат.

Плутонов највећи мјесец, Харон, откривен је 1978, а тек 2006. “Хаблом” су откривена два мања сателита, Никт и Хидра. Прошле године пронађен је П4. Научници истичу да ти мјесеци формирају низ уредно сређених орбита.

Откриће петог мјесеца је важно јер помаже у бољем разумјевању поријекла Куперовог појаса у којем се Плутон налази. Научници сматрају да су сви Плутонови сателити остаци судара између ове патуљасте планете и неког великог објекта из Куперовог појаса прије више милијарди година.

С обзиром да се Плутон налази на ивици Сунчевог система, није изненађујуће да је добио још један мјесец, упркос својој малој величини, кажу астрономи.

- Плутонова орбита залази у Ортов облак, а ако имате нешто са довољно гравитације да ухвати објекат попут Харона, сигурно је да може да ухвати мање ствари. Плутон је попут гравитационог усисивача – ако налети на нешто, може и да то задржи – каже Пол Чиз, професор космичког инжењеринга Универзитета Сент Луис.