Откривен нови потенцијално опасан астероид

GS
Foto: Ilustracija

Међународни тим астронома објавио је откриће великог астероида чија орбита сијече орбиту Земље, стварајући шансе далеко у будућности, иако мале, за катастрофални судар.

Астероид широк 1,5 километара, назван 2022 АП7, откривен је у подручју у којем је јако тешко уочити објекте због бљештавила Сунца.

Пронађен је заједно с друга два астероида блиска Земљи помоћу високотехнолошког инструмента на телескопу "Виктор М. Бланко" у Чилеу који је изворно развијен за проучавање тамне материје, преноси Н1.

"2022 АП7 пресијеца Земљину орбиту, што га чини потенцијално опасним астероидом, али тренутно нема путању која би довела до судара са Земљом“, рекао је лидер тима који је открио астероид, астроном Скот Шепард из Институт за науку Карнеги.

Потенцијална пријетња произлази из чињенице да ће се, као и код сваког другог објекта у орбити, његова путања полако мијењати због безбројних гравитационих сила, посебно планета.

Стога је тешко износити дугорочне прогнозе.

Новооткривени астероид је "највећи објекат потенцијално опасан за Земљу који је откривен у посљедњих осам година“, објавио је НОИРЛаб, истраживачка група коју финансира САД и која управља с више опсерваторија.

По тренутној орбити ризик је мали, али у случају судара, астероид те величине "имао би разоран утицај на живот какав познајемо“, рекао је Шепард.

Објаснио је да би прашина избачена у ваздух имала велики учинак хлађења, изазивајући "масовно изумирање какво није виђено на Земљи милионима година“.

Резултати његовог тима објављени су у научном часопису The Аstronomic Јournal. Друга два астероида не представљају опасност за Земљу, али један је астероид најближи Сунцу икада пронађен.

Око 30 хиљада астероида свих величина – укључујући више од 850 ширих од једног километра – утврђено је у близини Земље, што им је ставило ознаку "Near Earth Objects“ (НЕО).

Ниједан од њих није пријетња Земљи у наредних 100 година.

Према Шепарду, постоји "вјероватно 20 до 50 великих НЕО-а које треба пронаћи“, али већина је у орбитама покривеним бљештавилом Сунца.

У склопу припреме за будуће откриће још опаснијег објекта, НАСА је крајем септембра спровела пробну мисију у којој је сударила летјелицу са астероидом, доказујући да је могуће промијенити његову путању.