Отисци људских стопала стари 90.000 година пронађени на обали Марока

Г.С.
Отисци људских стопала стари 90.000 година пронађени на обали Марока

Прије 90.000 година су људи лутали пјешчаним плажама на локацији града Ларачеа на сјеверозападној обали Марока, а за њима су остали трагови који су „преживјели“ до данас.

Археолози тврде да је ријеч о једним од најстаријих икад забиљеженим људским траговима. Добро су очувани те се вјерује да су их оставили рани Хомо сапиенси, а нуде ријетки и непроцјењив увид у животе наших предака, преноси Кликс.

Археолози су до овог открића дошли док су анализирали громаде у близини океана. Отисци стопала утиснути у пијесак издржали су тест времена и природу пролазности оваквих археолошких налазишта. Раритет додатно доприноси значају открића.

Док су прегледали шљунак у близини морске обале, случајно су наишли на удубљење у оближњем дијелу пијеска. Након детаљног прегледа, постало је очигледно да је ријеч о отисцима људских стопала. Идентификовано је укупно 85 добро очуваних фосилизираних трагова на обали.

Кориштењем модерних отпички стимулираних техника луминисценције, истраживачи су открили да су отисци сачувани хиљдама година. Ова најсавременија техника открила је старост отисака стопала мјерењем времена откад је седимент посљедњи пут био изложен сунчевој свјетлости. Тим је анализом отисака установијо да су настали током касног плеистоцена, односно прије око 90.000 година. Такође, установљено је да је отиске утиснуло најмање пет особа, укључујући дјецу, адолесценте и одрасле.

Један посебно упечатљив детаљ је откриће отисака изузетно високог одраслог мушкарца, који је био висок 189 цм, што је изузетна висина за преисторијске људе.

Даље испитивање ових фосилизованих отисака стопала може расвијетлити различите аспекте, укључујући стас, старосну доб, тјелесну масу, брзину ходања и друштено понашање људи.

Иако су фосилизоваани остаци костију откривени у Африци на планинској локацији познатој као Јебел Ирхоуд, доказа у регији Лараче није било.

Присуство 85 отисака стопала је још веће изненађење с обзиром да већина археолошких локалитета овог типа садржи мање од неколико десетина отисака стопала. Налази у регији Лараче додају ново поглавље у разумијевању ране миграције људи и насељавања.

Научници вјерују да су отисци очувани хиљадама година захваљујући различитим факторима, који укључују локацију, састав седимента, положај плаже у близини мора, плиме и других догађаја.