Научници открили тајну регенерације репа гуштера

Агенције
Научници открили тајну регенерације репа гуштера

Њујорк - Свима је познато да гуштеру израсте нови реп уколико остане без њега.

Механизам који омогућава ову регенерацију, међутим, за науку је дуго била мистерија, али то више није случај.

Наиме, група америчких научника је успјела да изолује гене који изазивају раст новог ткива код рептила. Примјењено на људе, ово откриће би могло да помогне у борби против генетских малформација и оштећења кичмене мождине, пише Хафингтон Пост.

За потребе студије истраживачи су детаљно проучили 23.000 гена Анолиса царолиненсиса, зеленог гуштера дугог око 20 центиметара.

Његово комплетно генетско секвенцирање обављено је још 2011, али овог пута стручњаци су пажњу фокусирали на гене током процеса регенерације репа како би идентификовали оне "одговорне" за овај феномен.

Тако су открили да најмање 326 гена на одређеним тачкама дуж репа активно учествује у регенерацији, што указује да ДНК гуштера посједује "рецепт" за регенерацију.

"Били смо јако изненађени. Очекивали смо да регенерација буде локализована на врху растућег репа, а заправо су ћелије подијељене на различите 'џепове', укључујући мишиће, хрскавицу, кичмену мождину и кожу, и то дуж цијелог репа", рекао је Кенро Кусуми, ко-аутор студије и професор на Универзитету у Аризони.

Ћелије се умножавају у оквиру новог ткива како би настао нови реп.

"Ипак, регенерација није инстант феномен", рекла је Елизабет Хачинс, такође један од аутора студије и апсолвент на Универзитету, додавши да би гуштеру израстао нови, функционални реп потребно је више од 60 дана.

Научници вјерују да би њихово откриће могло да прокрчи пут новим терапијама у лијечењу урођених деформитета и повреда кичмене мождине, као и артритиса. Наиме, гуштери дијеле добар дио генома са људима. Готово сви од 326 поменутих гена присутни су и у људском ДНК.

Болна упала зглобова, артристис, посебно раширена међу старијом популацијом, могла би да буде лијечена путем регенерације хрскавице, објаснио је Кусуми.

"Гуштери стварају пуно те хрскавице у својим реповима у току регенерације, те се надамо да ће тај процес моћи да се активира у лијечењу артритиса код људи", закључио је амерички научник.