Научници открили нову методу за откривање ванземаљаца

Washington.edu
Научници открили нову методу за откривање ванземаљаца

Тим астробиолога пронашао је нову методу откривања не само воде, већ и живота на удаљеним планетама у свемиру. Постоји ипак један проблем, а то је да телескоп који ће то моћи да учини неће бити у употреби прије 2018. године.

Планете с тешким атмосферама попут Земље спречавају да вода с њихових површина одлази у свемир, па астрономи радо трагају за њима у потрази за потенцијално настањивим планетама ван Сунчевог система. Међутим, сада су научници пронашли и нову методу помоћу које могу да откривају тешке атмосфере око терестријалних планета у свемиру, које можда не скривају само воду, већ и живот.

Амит Мисра, астроном из Вашингтона, методу је детаљно описао у посљедњем издању часописа Astrobiology. Та техника зависи од откривања такозваних "димера", односно молекула који се упарују у атмосфери егзопланете.

У хемији, "Димер" је појам који се односи на хемијски спој два идентична елемента у један већи. За технику коју Мисра представља, кључно је откривање "димера" кисеоника. Гас кисеоника обично чине два атома кисеоника, а "димер" у складу с тим представљају четири атома кисеоника.

Добар сажет опис саме технике понудио је часопис Science:

Кад планета прође испред звијезде, звјездано свијетло пролази кроз његову атмосферу и путује кроз свемир док не дође и до Земље. Димери у атмосфери упијају свијетлост попут филтера за боје у објективима камера, стварајући аномалије које се могу открити једном кад је притисак на планети најмање 0,25 бара, односно довољно високо да задржи воду у течном стању.

Научници су такође схватили да се ови молекули чешће детектују у атмосфери него у другим маркерима кисеоника, и то је важно са биолошког становишта.

"Кисеоник је повезан са фотосинтезом, а посједујемо прилично јаке доказе да је у атмосфери тешко добити много кисеоника уколико немате биљке или алге које га производе константним темпом", додаје Мисра.

Када, и ако, телескоп уочи планету са снажним сигналима "димера" кисеоника, биће то врло велик сигнал да на истој планети постоји и живот, који производи исти кисеоник.

Тај телескоп ће се звати Џејмс Веб свемирски телескоп и у Земљину орбиту ће бити лансиран у октобру 2018. године.