Научници открили нову категорију чврстих тијела?

Huffomgton Post
Научници открили нову категорију чврстих тијела?

Иако још не постоје чврсти докази, научници тврде да су открили материју која може представљати потпуно нову категорију чврстих тијела.

Названа q-стакло, ново откривена материја се не уклапа ни у једну од познатих категорија чврстих тиjела – конвенционалне кристале или стакла, нити припада више езотеричној фамилији чврстих тијела коју физичари називају квазикристалима.

„Ово је најчуднији материјал који сам видио", изјавио је један од истраживача који стоји иза овог открића, др Лајл Левин са Националног института за стандарде и технологију.

„Ово је невјероватно. Све што можете да помислите о овој ствари јесте да се понаша попут кристала, само што није кристал", изјавио је он.

Обична кристална чврста тијела састоје се из атома који су поређани по одређеном реду. Атоми који сачињавају стакло су полу-хаотично распоређени – као да је течност толико брзо смрзнута да њени основни дијелови нису имали времена да се распореде.

Квазикристали су слични обичним кристалима али их поједине одлике одвајају од њих.

Шта се дешава са q-стаклом? Истраживање је показало да q-стакло расте споља од „сjемења" и сваки атом „зна гдjе треба да иде". Ово наговjештава уређену структуру сличну кристалима или квазикристалима. Међутим, за разлику од кристала, q-стакло – чији дjелови су посматрани у нагло охлађеном миксу алуминијума, гвожђа и силикона – не демонстрира симетрију.

Ово значи да се атоми који га сачињавају не би поново поравнали уколико ротирате узорак.

Још је рано да се тврди да је q-стакло важан материјал или је у питању само резултат научне знатижеље. Међутим, оно што је још важније у овој фази истраживања јесте – да ли је q-стакло заиста нови вид чврстог тијела.