NASA открила праву плаву планету

Agencije
NASA открила праву плаву планету

Међународни тим астронома саопштио је да је открио још једну плаву планету ван нашег Сунчевог система, али да ово небеско тијело није никакав водени свијет већ ужарена лопта, крајње негостољубиво мјесто на којем пада стаклена киша.

Како преноси АФП, научници Америчке свемирске агенције (NASA) и њене европске верзије (ЕСА) по први пут су уз помоћ свемирског телескопа Хабл установили праву боју једне егзопланете, свемирског тијела који орбитује око звијезде ван нашег Сунчевог система.

Они су утврдили да је ХД 189733б, гасни гигант сличан Јупитеру, удаљен 63 свјетлосне године од Земље, кобалтно плаве боје, “сличне боји наше планете виђене из свемира”.

“Али, ту се завршава свака сличност”, истичу астрономи, наводећи да ова вансоларна планета орбитује веома близу своје звијезде, на удаљености од само 4,8 милиона километара (30 пута је ближа него Земља Сунцу) и да температура њене атмосфере премашује 1.000 степени Целзијуса.

На њој “пада стаклена киша, и то постранце, с озбиром да ветрови дувају брзином од 7.000 километара на сат”, додају међународни истраживачи.

“Утврђивање њене боје је без преседана - можемо заиста да замислимо како би ова планета изгледала када бисмо директно гледали у њу”, казао је Фредерик Понт са Универзитета у Егзитеру који је коаутор студије, објављеној у часопису Astrophysical Journal Letter.

Понт и његов тим су измерили количину свjетлости која се одбија са површине планете, својство познато као албедо, како би израчунали њену боју.

Плава боја не настаје од рефлексије са тропског океана, као у случају Земље, већ магличасте, турбулентне атмосфере за коју се вjерује да је прошарана силикатним честицама, од којих се састоји и стакло, а које емитују плаву боју.

Астрономи су од 1995. године када је откривена прва вансоларна планета, потврдили њих укупно 723, док више од 3.000 других чека да буде потврђено.

Досад ниједна од ових планета није показала да има потенцијал да постане наш други дом - стеновита планета која орбитује у пријатељској зони, на којој постоји вода у течном облику и која може да подржи живот.