Највећи ласер на свијету фузијом створио мини-звијезду

Newser
Највећи ласер на свијету фузијом створио мини-звијезду

Послије вишегодишњих узалудних покушаја, научници су најзад остварили (макар накатко) успјех у покушају да фузијом створе енергију која покреће сунце.Послије вишегодишњих узалудних покушаја, научници су најзад остварили (макар накатко) успјех у покушају да фузијом створе енергију која покреће сунце.

Истраживачи из националне лабораторије Лоренс Ливермор у САД кажу да су усмјеравањем најмоћњег ласера на свијету, вриједног 5 милијарди долара, на "мету" величине зрна бибера успјели да ослободе велику количину енергије фузионом реакцијом - "малу хидрогенску бомбу" - и да су тако створили минијатурну звијезду на дијелић секунде, пише угледни "Вол стрит џорнал" Wall Street Journal. Овај успjех, који је дошао послijе серије неуспjешних експеримената годинама уназад, остварен је још прошле јесени, али је научни свијет обавјештен тек ове недјеље у раду објављеном у магазину Nature.

"Пви пут у историји успели смо да добијемо више енергије од самог горива које је употребљено", рекли су истраживачи у калифорнијској лабораторији, иако наглашавају да ће до могућности да се енергија од фузије створи и корисно искористи проћи још много времена, преноси NPR.

Крајњи циљ је да се оствари "паљење" – фузиона реакција која се сама одржава и која би могла да свијету обезбједи чист и готово неисцрпан извор енергије.

Један од професора астрофизике на Принстону, Роберт Џеј Голдстон, пореди процес са паљењем шибице и затим потпаљивањем ватре: "Врло су близу да запале шибицу",. рекао је он за "Њујорк тајмс" New York Times. "То је велики корак."