Највећа научна открића у 2012. години

Агенције
Највећа научна открића у 2012. години

Стручни часопис "Сциенце" објавио је листу највећих научних открића 2012. године, на чијем се врху налази "божја честица", субатомска честица за коју се верује да је имала улогу у стварању универзума. На листи се налази и истраживање о неутринима, као и откриће ДНК материјала човјековог претка денисована.

1. "Божја честица"

Више од 40 година, научници су трагали за честицом познатом као "Хигсов бозон". Користећи највећи сударач атома на свијету, они су у априлу коначно успјели да открију "божју честицу" која одређује облик и величину материје. Према ријечима стручњака, ради се о највећем научном открићу у посљедњих 60 година, које ће омогућити боље разумевање "великог праска" али и самог живота.

2. ДНК отисак денисована

ДНК отисак денисована, човјековог претка који је живео у Сибиру, пронађен је ове године. Вјерује се да су денисовани живјели упоредо са неандерталцима, а име су добили по пећини Денисова у Русији, у којој су пронађени дио прста и два кутњака.

3. Прављење јајних ћелија од матичних

Јапански истраживачи доказали су да се матичне ћелије ембриона мишева могу искористити за стварање одрживих јајних ћелија.

4. Систем за приземљење роботског возила "Кјуриосити"

Роботско возило "Кјуриосити", које се у августу спустило на површину Марса, имало је јединствен систем за приземљење. Научници из агенције NASA користили су "свемирски кран" како би спустили летелицу са лебдеће платформе.

5. Рендгенски зраци који препознају протеине

Користећи рендгенски ласер, научници су успjели да утврде структуру ензима неопходног за развој паразита који изазива афричку болест спавања. Они су доказали да је ласером могуће препознати протеине у структури разноврсног састава.

6. Прецизнија генетска модификација

Генетска модификација се у суштини сводила на покушаје и промашаје, све до открића алатке под назвом "TALENs", која је омогућила научницима да измjене или деактивирају одређене гене код риба и жаба, али и људи.

7. Мајорана фермиони

Постојање мајорана фермиона, честица које су саме себи антиматерија, било је тема научних дебата више од 70 година. Ове године, тим холандских физичара и хемичара понудио је прве доказе о њиховом постојању.

8. ENCODE пројекат

Резултати студије дуге 10 година објављени су ове године у 30 научних часописа и показали су да је људски генетски код још функционалнији него што се претпостављало. У Енциклопедији ДНК елемената (ENCODE) наводи се да 80 одсто материјала помаже у активацији и деактивацији одређених гена.

9. Покретање вjештачких удова путем мисли

Научници су показали да парализовани пацијенти могу да покрећу вjештачке руке и ноге путем мисли. Технологија је и даље у експерименталној фази и веома је скупа, али једног дана би могла да помогне пацијентима који су претрпели шлог или повреде кичме.

10. Развојни пут неутрина

Кинески научници коначно су пронашли посљледњи дио слагалице која пружа увид у развојни пут неутрина, елементарних честица које могу да објасне зашто свемир садржи тако много материје, а мало антиматерије.