Научници сазнали шта је изазвало најјачи марсотрес на Црвеној планети

Г.С.
Научници сазнали шта је изазвало најјачи марсотрес на Црвеној планети

Најјачи забиљежени марсотрес уздрмао је Црвену планету не због удара астероида, већ због тектонских сила унутар саме планете. То откриће указује да је Марс сеизмички активнији него што се мислило, наводе научници, а преноси Space.com.

Модул Инсајт америчке агенције НАСА 4. маја 2022. забиљежио је потрес од 4,7 степени, што је јаче од до тог тренутка најјачег забиљеженог потреса од 4,2 степена из 2021.

За разлику од других марсотреса, који обично престану у року од једног сата, посљедице овог су се осјећале чак шест сати, што ово чини најјачим потресом који је забиљежен ван Земље.

Откако је слетио на Марс, у новембру 2018., модул Инсајт забиљежио је више од 1.300 марсотреса, од којих је најмање осам повезано с ударом астероида. Сигнал јаког марсотреса из маја 2022. био је сличан онима које је изазвао удар астероида, па су научници почели да трагају за новим кратером на Марсу, али га нису нашле. Због тога је закључено да су потресе изазвале тектонске силе унутар планете.

Према традиционалном схватању, Марс је, за разлику од Земље, премали да би имао тектонске процесе.

Тектонски стрес

- И даље не разумијемо зашто неки дијелови планете имају већи тектонски стрес од других, али резултати нам омогућују да даље истражујемо. Једног дана ове информације помоћи ће нам да схватимо гдје на Марсу би људи могли бити сигурни, а које дијелове планете треба избјегавати - рекао је Бенџамин Фернандо, постдокторанд Оксфордског универзитета и један од аутора студије објављене у журналу ''Geophysical Research Letters'', пише Телеграф.