На Сатурновом мјесецу постоји течни океан

Space.com
На Сатурновом мјесецу постоји течни океан

Ледени пратилац Сатурна, Encelad, има велики океан течне воде испод ледене површине, који би могао да садржи живе организме, показала је нова студија.

Водени океан на Enceladу дубок је око 10 километара и налази се испод ледене коре дебеле од 30 до 40 км, кажу истраживачи.

У директном је контакту са стјеновитим дном, што теоретски чини могућим разне сложене хемијске реакције, попут оних које су довеле до развоја живота на Земљи.

"Најважније је то што смо пронашли потенцијално насељиво окружење у Сунчевом систему и то на мјесту од кога се то не очекује", каже вођа студије Лучано Ијес са Универзиета Сапијенца у Риму.

"Температура на Enceladу је око 180 степени испод нуле, али је испод леда течна вода", додао је он.

Ново откриће које је објављено 3. априла у журналу Science ипак није потпуно изненађење.

Многи истраживачи су сумњали да на Enceladу има воде, од како је 2005. NASA Cassini летjелица први пут примjетила лед и водену пару која се уздизала из пукотине близу мjесечевог јужног пола.

Топлота потребна да вода остане у течном стању настаје у срцу Enceladа, а највећи дио те енергије вјероватно потиче од интеракције са још једним Сатурновим мјесецом, Дионом.

Унутрашња енергија овог сателита је невјероватна; студија из 2011. је показала да Enceladова јужна поларна регија "пумпа" 15,8 гигавати снажну топлотну снагу, која је еквивалентна снази 20 термоелектрана.

Много воде

Океан се вјероватно налази само на јужној хемисфери, али студија не искључује ни могућност да се шири и цијелом површином мјесеца.

Мјерења гравитације, којима је и утврђено присуство течне воде, такође указују да је Encelad сачињен од слојева различитих материјала са језгром ниске густине сачињеним од силицијумских стијена.

Јупитеров мјесец Европа такође вјероватно има течну воду, будући да су прошле године научници примјетили испарења са јужне поларне регије овог пратиоца. Исто важи и за Јупитеров сателит Ганимед.