Коначно пронађен доказ постојања тамне материје?

Huffington Post
Коначно пронађен доказ постојања тамне материје?

После више деценија дугог истраживања, астрономи су можда коначно пронашли први доказ постојања тамне материје.

То је невидљива супстанца за коју научници вjeрују да чини највећи дiо свемира, будући да видљива материја чини свега око 20 одсто масе универзума.

Иако је до сад тамна материја могла да се посматра индиректно у смислу праћења њених гравитационих утицаја на видљиву материју, научници нису успjели да пронађу „опипљив" доказ да она заиста постоји. Све до сад.

Ове недjеље тим истраживача из Француске и Холандије објавио је да је детектовао први сигнал распада честица тамне материје.

За потребе истраживања тим је анализирао рендгенске зраке које емитују два небеска тijела: скуп галаксија Персеј и наше „сестринске" галаксије Андромеде.

Истраживачи су испитивали податке добијене уз помоћ XMM-Newton телескопа Европске свемирске агенције и приметили мистериозну аномалију, коју није могао емитовати ни један познати атом или честица.

Исто је опазио и истраживачки тим са Харварда у јуну ове године.

„Овај сићушни вишак зрачења (од неколико стотина фотона више) сматра се да потиче од распада честица тамне материје", каже др Алексеј Бојарски, професор астрономије и физике на Лајден универзитету и вођа истраживања.

„Иако је сигнал слаб, прошао је неколико провjера којима је утврђено да заиста може потицати од тамне материје".

Бојарски сматра да је можда ријеч о „стерилном неутрину", хипотетичкој честици за коју се вјерује да је велика колико и стоти дио електрона.

„Потврда овог открића могла би да доведе до развоја нове врсте телескопа за проучавање оваквих сигнала. Уколико до тога дође, моћи ћемо да реконструишемо како је настао свемир", каже он.

Истраживачи ће објавити рад на ову тему слиједеће недеље у журналу Physical Peview Letters.