Како изгледа молекулa изблиза

Б92
Како изгледа молекулa изблиза

Тим научника компаније IBM у Цириху објавио је прву слику молекула на којој се јасно виде не само атоми, већ и хемијске везе међу њима.

Фотографија која је објављена у часопису Science снимљена је техником која се назива микроскопија атомских сила (AFM). У њој се прате помаци маленог металног врха док он прелази преко узорка, а у експерименту је важно осигурати да околина не узрокује апсолутно никакве вибрације у игли.

У новој студији игла за снимање забиљежила је размјештај атома угљеника у тзв. фулеренима у којима се атоми угљеника налазе у средиштима повезаних прстенова. Свјетлији дијелови одговарају дијеловима с већом концентрацијом електрона, а тамнији с мањом.

Фотографија такође јасно приказује дужину атомских веза. Заједно, ови подаци откривају какве су врсте хемијске везе – колико електрона дијеле парови атома и какви хемијски процеси се одвијају у молекулима.

Нова техника биће употребљена за истраживање материјала познатог као графен (површина која се састоји од само једног слоја атома угљеника) који би требало да има важну улогу у развоју електронике.

Тим научника наставиће да посматра и друге молекуле у нади да ће открити још пуно тога непознатог у молекуларном свијету.